Podvozek a brzdy: Poznej poruchu podle typického zvuku

Vítej při další části našeho článku o poruchách automobilu, které lze odhalit pomocí sluchu. V předchozím článku o diagnostikování poruch podle sluchu jsme zaměřili naši pozornost na výfukový systém automobilu.
V dnešním článku se však podíváme na jinou část automobilu, a tou bude právě podvozek a brzdový systém automobilu.
Obsah
- Úvod
- Monotónní hučení zřetelné zejména při průjezdu zatáčkami
- Praskání při otáčení volantu
- Praskání a dunění při průjezdu zatáčkami
- Skřípání a chrastění slyšitelné pouze při brzdění
- Klepání a šramocení při průjezdu nerovnostmi
- Rázy a buchotání při průjezdu nerovnostmi
- Cvakání při průjezdu nerovnostmi
- Klepání či klepání při průjezdu nerovnostmi
- Závěr
Úvod
Všechny poruchy, o kterých si dnes napíšeme, lze odhalit velmi jednoduše jen pomocí tvého sluchu. Právě pomocí sluchu lze totiž odhalit velké množství poruch a problémů, které jsou mnohdy teprve v zárodku.
Některé poruchy lze odhalit dokonce dříve, než by mohly negativně ovlivnit jízdní vlastnosti, spotřebu, výkon a jiné parametry automobilu nebo negativně poškodit jiné části a komponenty vozidla.

Brzdový systém automobilu: Jeho funkce a rozdělení
Pojďme se tedy bez dalších zbytečných řečí podívat na poruchy podvozku a brzdového systému, které se ohlašují svým typickým akustickým projevem.
Monotónní hučení zřetelné zejména při průjezdu zatáčkami:
Možná příčina - Poškozené ložisko v náboji kola na jedné straně auta.
Řešení - V tomto případě je třeba zjistit zejména ze kterého kola daný zvuk vychází, respektive které ložisko je poškozeno. Pokud je hučení slyšet v levotočivých zatáčkách (zatížená pravá kola), pravděpodobně je poškozena pravá strana a pokud v pravotočivých (zatížená levá kola), tak na levé straně. Výměna tohoto autodílu patří mezi cenově přijatelné opravy.
Praskání při otáčení volantu:
Možná příčina - Poškozený homokinetický kloub. Pokud se při vytočení kol vlevo či vpravo nebo při pomalé jízdě dopředu a dozadu ozývá z přední části automobilu pukání či praskání, je téměř na 100% jisté, že se jedná o opotřebovaný homokinetický kloub.

Homokinetický kloub: Jak zjistit, jestli je opotřebovaný?
Řešení - Výměna poškozeného kloubu. Výměna homokinetického kloubu nepatří mezi nejdražší, ale ani nejlevnější záležitosti, vše však zavisí na typu automobilu.
Praskání a dunění při průjezdu zatáčkami:
Možná příčina - Opět se může jednat o poškozený homokinetický kloub.
Řešení - Výměna poškozeného kloubu. V lepším případě je nutná pouze výměna kloubu, v tom horším je třeba vyměnit celou poloosu.
Skřípání a chrastění slyšitelné pouze při brzdění:
Možná příčina - Nadměrně opotřebované brzdové destičky způsobující při brzdění tření kovu o kov.

Brzdové destičky: Jak fungují a které jsou nejlepší?
Řešení - Urychlená výměna brzdových destiček. Vzhledem k rozsáhlosti zanedbání brzdového systému však bude pravděpodobně nutné kromě brzdových destiček vyměnit také brzdové kotouče.
Klepání a šramocení při průjezdu nerovnostmi:
Možná příčina - Opotřebované silentbloky stabilizátoru, uložení vzpěr nebo dílů zavěšení kola.
Řešení - Výměna opotřebovaných či jinak poškozených autodílů.
Rázy a buchotání při průjezdu nerovnostmi:
Možná příčina - Opotřebované (vyteklé)tlumiče pérování. V tomto případě totiž kolo, které není tlumeno funkčním tlumičem, odskočí a znovu dopadne na vozovku. Při rychlém přejezdu přes nerovnosti to může zapříčinit poměrně vážný problém. Zničený tlumič se může projevit i při bočním větru, kdy může dojít k naklánění karoserie.
Řešení - Výměna poškozeného tlumiče pérování.
Cvakání při průjezdu nerovnostmi:
Možná příčina - Pravděpodobně se jedná o prasklou pružinu nápravy. Pružiny obvykle praskají ve spodních vinutích a projevuje se to prudkými náklony vozidla při průjezdu zatáčkami.
Řešení - Výměna pružiny. Tato oprava však patří mezi časově i finančně náročnější opravy, avšak je třeba ji provést co nejdříve, zejména s ohledem na bezpečnost při jízdě.
Klepání či klepání při průjezdu nerovnostmi:
Možná příčina - Pravděpodobně se jedná o poškozené čepy na tyčkách stabilizátoru, jejichž úkolem je zmírňovat vertikální pohyby kol, například při průjezdu nerovnoměrným povrchem.
Řešení - Výměna tyček stabilizátoru.
Závěr
Samozřejmě existuje nespočet dalších poruch motoru a jeho komponentů, které se projevují podobnými akustickými či jinými projevy. Toto jsou však nejčastější poruchy brzdového systému, které lze odhalit pomocí sluchu.