Označení motorů: TDI, MPi, TSI, HTP, znáš je všechny?

Engine
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

V automobilovém světě se setkáváme s nesčetným množstvím zkratek, mezi něž patří i označení motorů. Tato označení motorů si výrobce určuje sám, ale kdo se má vyznat v tom nesčetně velkém množství různých písmen a jejich spojení.

Právě z tohoto důvodu jsme se rozhodli, že pro tebe připravíme tento přehledný seznam, ve kterém si posvítíme na všechna známá označení motorů, ale i jejich význam.

Obsah

CDi

CDi (Common-rail diesel injection) označuje vznětové motory s přímým vstřikováním paliva. Tyto motory jsou vybaveny systémem Common-rail (společné palivové potrubí pro všechny válce). CDi motory používají automobilky Mercedes a Chrysler.

CDTi

CDTi (Common-rail diesel turbo injection) označuje přeplňované naftové motory s přímým vstřikováním paliva. Jsou vybaveny systémem Common-rail (společné palivové potrubí pro všechny válce) a využívá je značka Opel.

CRD

CRD (Common rail diesel) označuje vznětové motory s přímým vstřikováním paliva. Motory s takovým označením používají americké automobilky Chrysler, Dodge a Jeep.

CRDi

CRDi (Common rail diesel injection) označuje vznětové motory s přímým vstřikováním paliva. Rozdíl oproti CRD je pouze ten, že toto označení používají korejské automobilky jako Hyundai či Kia, ale například i japonská Mitsubishi.

CVVT

CVVT (Continuously variable valve timing) označují motory s kontinuálním variabilním časováním ventilů, díky čemuž dosahují vyššího výkonu a nižší spotřeby. Toto označení používají značky Kia, Hyundai a Volvo.

DCi

DCi (Diesel Common-rail injection) označuje vznětové motory s technologií Common-rail a tedy s přímým vstřikováním paliva a společným palivovým potrubím. Toto označení je používáno značkami Renault a Nissan.

DDiS

DDiS (Direct Diesel injection System) označuje přeplňovaný vznětový motor se systémem Common rail značky Suzuki.

DiDT

DiDT (Direct injection Turbo Diesel) označuje přeplňovaný vznětový motor se systémem Common rail.

DTI

DTI (Direct Turbo Injection) označuje přeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním.

FSI

FSI (Fuel Stratified Injection) označuje benzínový motor s přímým vstřikováním paliva koncernu VW.

GDi

GDi (Gasoline direct injection) označuje zážehové motory s přímým vstřikováním benzínu. Toto označení používají automobilky Mitsubishi, Kia a Hyundai.

Motory s přímým vstřikováním paliva dokáží spalovat palivo mnohem efektivněji, tím pádem jsou výkonnější a jejich spotřeba je nižší.

HDI

HDI (High-pressure direct injection) označuje motor s vysokotlakým přímým vstřikováním. Tyto motory mohou mít ve výbavě funkci OverBoost (po sešlápnutí pedálu krátkodobě zvýší výkon).

HDi motory jsou vybaveny turbodmychadlem a vyrábí je koncern PSA, přičemž využívají technologii Common-Rail. Jsou specifické dobrou kultivovaností chodu.

HTP

HTP (High torque performance) označuje také motor s vysokým točivým momentem. Zkratkou HTP jsou označovány tříválcové motory značky Škoda, Seat a Volkswagen.

Motor vznikl odebráním jednoho válce z 1.6 16V 77kW motoru a začal se vyrábět v roce 2002. Tento motor se však během let stal terčem posměšků a vysloužil si mnoho přezdívek.

i-VTEC

i-VTEC technologie je nejvyšší vývojový stupeň variabilního časování a zdvihu ventilů značky Honda. Jedná se vlastně o klasický VTEC kombinovaný s technologií VTC (Variable Timing Control). VTC je mechanismus, který umožňuje plynule měnit polohu (natočení) vačkového hřídele.

Honda tento systém používá pouze na vačkovém hřídeli sacích ventilů. VTC je aktivní neustále ve všech otáčkách. U systému i-VTEC je tedy možné dosáhnout natočení vačkového hřídele až o 50 stupňů.

JTD

JTD (Jet Turbo Diesel) označuje přeplňovaný vznětový motor se systémem Common Rail, který používají automobilky Fiat, Alfa Romeo a Lancia. První generace Common Rail vznětových motorů od Fiatu pod označením JTD byla známa také pod iniciálami uniJet Turbo Diesel.

JTDM

JTDM, jinými slovy také Jet Turbo Diesel Modified (Multijet), je označení pro motory s technologií Common-rail a tedy přímým vstřikováním paliva. S tímto systémem přišel jako první v roce 1997 Fiat u motorů Alfa Romeo, přičemž jej následoval Mercedes-Benz. Multijet používají ve velkém Fiat, Alfa Romeo, Lancia, ale také Chrysler, Jeep či Maseratti.

MIVEC

MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control System) je označení pro motory automobilky Mitsubishi, vybavené systémem variabilního časování ventilů a zdvihu ventilů.

Tento systém ovládání ventilů se využívá ke zlepšení objemové účinnosti motoru, tím i ke zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby paliva a množství vyprodukovaných emisí.

MZ-CD

MZ-CD - (Mazda – Common rail Diesel) označuje přeplňovaný vznětový motor Mazda se systémem Common rail.

MPi

MPi zkratka označuje motory vybavené vícebodovým vstřikováním paliva (Multi Point Injection). Při tomto typu vstřikování se palivo vstřikuje před sací ventil pomocí vstřikovacích ventilů přiřazených k jednotlivým válcům.

To znamená, že ke každému jednomu válci je přiřazen jeden vstřikovací ventil, který dodává potřebnou dávku paliva pro daný válec.

SDI

SDI (Suction diesel injection) označuje vznětové motory s atmosférickým plněním a přímým vstřikováním paliva vyráběné koncernem Volkswagen. Jelikož tyto motory nejsou přeplňovány, poskytují nižší výkon ve srovnání s přeplňovanými motory stejného objemu.

SDI motory byly vyráběny jako řadové čtyřválce nebo také pětiválce a vzhledem k tomu, že jsou konstrukčně jednodušší než přeplňované motory, jsou i spolehlivější, přičemž spotřeba zůstává nezměněna.

SPi

SPi zkratka označuje motory vybavené jednobodovým vstřikováním paliva, což v angličtině znamená single point injection. Jednobodové vstřikování je typ nepřímého vstřikování paliva, při kterém se palivo vstřikuje pomocí jednoho vstřikovacího ventilu do společné komory sacího potrubí před škrtící klapkou.

Poté, co se palivo vstříkne pomocí vstřikovacího ventilu do komory sacího potrubí, mísí se s proudícím vzduchem a prochází skrz škrtící klapku. Za škrtící klapkou se sací potrubí rozděluje do samostatných komor, pomocí kterých je směs paliva a vzduchu vedena k jednotlivým válcům motoru.

TDI

TDI (Turbocharged direct injection) označuje přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním, které vyrábí koncern Volkswagen. V mnoha zemích je zkratka TDI zaregistrována jako obchodní značka Volkswagen koncernu a tyto motory jsou rozšířeny především v Evropě.

TDI-PD

TDI-PD - (TDI – Pumpe Düse) označuje přeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním s jednotkou čerpadlo-tryska.

TDDi

TDDi (Turbo diesel direct injection) označují vznětové motory s přímým vstřikováním paliva. Toto označení používá značka Ford. Novější generace vznětových motorů (TDCi) má ve srovnání s TDDi kultivovanější a méně hlučný chod.

TDCi

TDCi (Turbo diesel common-rail injection) označuje vznětové motory s přímým vstřikováním paliva se systémem Common-rail. Tyto motory jsou novější generací TDDi motorů a používá je automobilka Ford.

TCe

TCe (Turbo Control efficiency) je označení zážehového motoru přeplňovaného turbodmychadlem. Poprvé byl představen v roce 2007 v modelu Renault Twingo GT. Pro jejich snazší identifikaci automobilka používá nejen číslo označující velikost objemu daného motoru, ale také hodnotu koňských sil (např. 1.2 TCe 115 Energy - takový motor má 115 koňských sil).

T-GDi

T-GDi (Turbo gasoline direct injection) označuje zážehové motory s přímým vstřikováním benzínu navíc vybavené turbodmychadlem. Toto označení používají automobilky Hyundai a Kia.

TGI

TGI (Turbo Gas Injection) označuje automobily značky Volkswagen vybavené přeplňovanými motory s přímým vstřikováním zemního plynu (CNG).

Tyto motory jsou konstrukčně odvozeny od motorů TSI, konkrétně od motoru 1.4 TSI. Motory pod označením TGI dokáží spalovat jak benzín, tak stlačený zemní plyn, čili CNG.

TSI

TSI (Turbocharged Stratified Injection) označuje přeplňované benzinové motory s přímým vstřikováním paliva, vyráběné koncernem Volkswagen. TSI motory se vyznačují velmi vysokým výkonem z malého objemu. Tyto motory využívají tzn. single-scroll turbodmychadlo.

První generace těchto motorů měla problémy s rozvodovými řetězy, ale postupem času se tento problém vyřešil výměnou řetězu a napínáku.

TFSI

TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) označuje přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním paliva koncernu VW. Oproti motoru TSI, který je vybaven single-scroll turbodmychadlem, využívá motor TFSI twin-scroll turbodmychadlo.

TwinAir

TwinAir označuje dvouválcový zážehový motor sestrojený Fiat Powertrain Tehnologies (FPT), přičemž byl vybaven elektro-hydraulickým systémem, který dokáže otevírat sací ventil nezávisle na poloze vačkového hřídele.

Schopnost nezávislého otevírání ventilu výrazně zkvalitňuje a zpřesňuje plnění motoru. Tento motor byl v roce 2011 oceněn jako motor roku cenami „Nejlepší motor pod objem 1.0 litru“, „Nejlepší nový motor“, „Nejlepší ekologický motor“ a „Mezinárodní motor roku“.

Twin Spark

Twin Spark technologii používá u svých motorů automobilka Alfa Romeo. Twin v překladu znamená dvojitá a Spark je svíčka, neboli dvojitá svíčka. Twin Spark ve zkratce TS tedy označuje dvojité zapalování prostřednictvím dvou zapalovacích svíček na každý jeden válec.

Výhodou dvojitého zapalování je dosažení optimálnějšího spalování a tedy vyššího výkonu a nižších emisí.

Valvematic

Valvematic je technologie automobilky Toyota, která umožňuje plynule měnit zdvih sacích ventilů. Tuto technologii využívá Toyota u svých automobilů, které jsou vybaveny zážehovými (benzinovými) agregáty.

Valvetronic

Valvetronic je označení pro motory automobilky BMW vybaveno variabilním zdvihem ventilů. Jedná se tedy o systém variabilního zdvihu ventilů, který v kombinaci s variabilním časováním ventilů umožňuje měnit polohu vačkového hřídele nezávisle na poloze klikové hřídele a také dokáže měnit zdvih a délku doby, po kterou je ventil otevřen.

Tato technologie se využívá k optimalizaci parametrů motoru. Díky systému Valvetronic dosahují motory vyššího výkonu, nižší spotřeby paliva a také nižších emisí.

VTi

VTi (Variable valve lift and timing injection) označuje zážehový motor s variabilním časováním ventilů, který byl vyroben koncernem PSA (Peugeot, Citroen) a koncernem BMW. Existují dvě varianty tohoto motoru, a to 1.4 litr a 1.6 litr používaný v automobilech značky Peugeot a Citroen.

VTEC

VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) označuje motory automobilky Honda vybavené technologií variabilního časování a zdvihu ventilů.

Technologie variabilního časování ventilů se využívá ke zlepšení objemové účinnosti motoru, tím i ke zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby paliva a množství vyprodukovaných emisí.

Záver

Věříme, že po tomto článku ti už označení motorů nebudou činit žádný problém. Pokud jsi však v tomto seznamu nenašel některá označení motorů, neváhej a napiš nám to do komentáře.