AUTORIDE

Valvetronic: Jak funguje systém variabilního zdvihu ventilů?

BMW - Valvetronic
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Valvetronic je označení pro motory automobilky BMW vybaveno variabilním zdvihem ventilů. Jedná se tedy o systém variabilního zdvihu ventilů, který v kombinaci s variabilním časováním ventilů umožňuje měnit polohu vačkového hřídele nezávisle na poloze klikové hřídele a také dokáže měnit zdvih a délku doby, po kterou je ventil otevřen.

Tato technologie se využívá k optimalizaci parametrů motoru. Díky systému Valvetronic dosahují motory vyššího výkonu, nižší spotřeby paliva a také nižších emisí.

Obsah

Některé zážehové motory automobilky BMW jsou vybaveny systémem Valvetronic (variabilním zdvihem ventilů), který je zkombimován se systémem Double Vanos a tedy variabilním časováním ventilů.

Jak funguje Valvetronic:

Systém Valvetronic v kombinaci se systémem Double Vanos umožňuje plně variabilní zdvih ventilů, díky čemuž lze nahradit škrtící klapku. Motory BMW vybavené systémem Valvetronic sice škrtící klapkou vybaveny jsou, ale ta je určena pouze pro nouzový režim.

Pokud motor funguje tak jak má, je škrtící klapka neustále otevřena. Nahrazením škrtící klapky se podařilo odstranit ztráty, které vznikají při proudění vzduchu přes škrtící klapku. Systém Valvetronic byl poprvé představen v roce 2001 v modelu BMW Compact 316ti.

V přeplňovaném motoru byl tento systém použit poprvé v motoru N55, který byl nasazen například v BMW 535i (F10/F11/F07) či BMW 335i (E90/E91/E92/E93). Automobilka BMW postupně začala vybavovat tímto systémem i další své motory.

Hlavním důvodem použití tohoto systému je totiž vyšší výkon motoru, jeho nižší spotřeba, nižší emise a také rychlejší a lepší odezva na sešlápnutí plynového pedálu.

Jak jsem již zmiňoval, Valvetronic je systémem variabilního časování zdvihu ventilů, který je zkombinován se systémem Double Vanos a tedy systémem variabilního časování ventilů. Tento systém dokáže měnit polohu vačkového hřídele vůči klikové hřídeli až o 60° a díky elektromechanickému zařízení umožňuje plynule měnit zdvih sacích ventilů od minimálního zdvihu (0,3 mm) až po maximální zdvih (9,7 mm).

Změna nastavení mezi minimálním a maximálním zdvihem ventilů trvá jen 300 milisekund, což je stejná doba, za kterou se přednastaví i systém variabilního časování ventilů Double Vanos.

Konstrukce systému Valvetronic:

Rozvodový mechanismus systému Valvetronic obsahuje navíc mezivahadlo, které tvoří spolu s běžným vahadlem spojení mezi vačkou vačkového hřídele a ventilem. Pomocí excentrického hřídele tak mezivahadlo ovlivňuje zdvih sacích ventilů. Excentrický hřídel, na kterém jsou umístěna mezivahadla se pohybuje pomocí elektromotoru.

Tento způsob ovládání ventilů je velmi náročný na přesnost výroby. Všechny komponenty ventilového rozvodu musí být vyrobeny s velkou přesností. Právě proto jsou mezivahadlo a vahadlo ventilů označeno stejným výrobním číslem, které je na dílech vypáleno laserem.

Prohlédni si krátkou videoukázku funkce systému Valvetronic: