Bezpečnost automobilu: Na co je kladen největší důraz?

Crash test
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Bezpečnost patří k základním prvkům, na které je kladen velký důraz při konstrukci automobilu. K těmto prvkům patří deformační zóny, které při kolizi/nárazu co nejúčinněji ztlumí energii nárazu.

Kabina, v níž se nacházejí pasažéři však musí být co nejtužší, aby tak poskytla co největší ochranu cestujícím. Na bezpečnostní prvky automobilu, které se starají o ochranu posádky jsou kladeny vysoké požadavky.

Obsah

Aktivní bezpečnost

Patří zde všechna opatření, která snižují možnost vzniku nehody jako například:

  • jízdní vlastnosti automobilu

  • ovládání automobilu

  • systémy jako ESP, EBD, ASR, EDS a podobně.

  • výhled z vozidla

  • výstražná signalizační zařízení, mlhovky, brzdové světlomety a podobně.

Pasivní bezpečnost

Patří zde všechna opatření, která snižují následky nehody jako například:

  • vnější bezpečnost, obrysy automobilu musí být zkonstruovány tak, aby zranění ostatních účastníků dopravní nehody byla co nejmenší

  • vnitřní bezpečnost, opatření, která mají zabránit zranění posádky automobilu jako jsou airbagy, ochrana proti požáru, bezpečnostní pásy a podobně.

Jak probíhají nárazové testy?

Vyhodnocení bezpečnostních prvků probíhá během nárazových testů (crash testů). Jedná se o zkoušku bezpečnosti vozidla, která poskytne zájemci užitečné informace o bezpečnosti daného automobilu. Mezi nejpřísnější testy patří EURO-NCAP.

Nárazové testy zahrnují tři zkoušky, a to:

  • čelní náraz 40% šířky automobilu do bariéry při rychlosti 64 km/h

  • boční náraz, při kterém do stojícího vozidla narazí vozík s bariérou při rychlosti 50 km/h

  • boční náraz o ocelový sloup při rychlosti 29 km/h

Při všech třech zkouškách se na předních sedadlech automobilu nacházejí figuríny, které představují dospělé lidi a na zadních sedadlech je figurína, která představuje dítě a je usazena v dětské auto sedačce.

Ve figurínách jsou umístěny snímače, které měří zatížení jednotlivých částí těla při nárazu. Tyto testy kromě ochrany posádky hodnotí i ochranu chodců při střetu s automobilem.

Shrnutí

Dnešní automobily jsou oproti starším větší, širší, vyšší, těžší, a proto poskytují mnohem větší bezpečnost než staré, lehké automobily, u kterých se bezpečnosti vozidla nevěnovala tak velká pozornost.

Krátká ukázka z testů EURO-NCAP jak dopadl Ford Mustang: