AUTORIDE

Ventilový rozvod F, nebo také IOE: O jaký typ rozvodu se jedná?

Guzzi GTS 500
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Ventilový rozvod F je typ ventilového rozvodu s jedním ventilem na boku válce a druhým v hlavě válců. Tento typ ventilového rozvodu se však často v anglických textech označuje zkratkou IOE, což znamená Intake/Inlet Over Exhaust, v překladu sání nad výfukem nebo říž rozvod se sacím ventilem nad výfukovým.

Ventilový rozvod F můžeme považovat za jakousi kombinaci ventilového rozvodu SV (Side Valve) a OHV (Over Head Valve). Tento typ ventilového rozvodu je také nazýván také jako rozvod s nuceným otevíráním ventilu.

Obsah

Ventilový rozvod F a jeho konstrukce

U tohoto typu ventilového rozvodu je výfukový ventilnejčastěji umístěn hlavou nahoře na boku válce tak jako u ventilového rozvodu SV (Side Valve) a sací ventilje vysunut hlavou dolů a je umístěn v hlavě válců, stejně jako u ventilového rozvodu rozvodu OHV.

První čtyřtaktní spalovací motory takové konstrukce byly vybaveny nuceným otevíráním výfukového ventilu, zatímco sací ventil byl vybaven jen slabou pružinou a byl ovládán pouze podtlakem vzniklým ve válci.

Toto konstrukční řešení však bylo nedostatečné a tak byl postupem času i sací ventil vybaven nuceným otevíráním a silnější pružinou. U tohoto typu ventilového rozvodu je výfukový ventil ovládán pouze pomocí vačkového hřídele přes zdvihátko ventilu a sací ventil je ovládán přes zdvihátko tyčku a vahadlo stejně jako při rozvodu OHV.

Výhody ventilového rozvodu F

Ventilový rozvod F umožňuje použití velkých sacích ventilů, větších než u ventilových rozvodů typu SV či OHV. Proudění směsi během sací fáze je velmi dobré, ale horší situace nastává při vyprazdňování válce a tedy při výfuku, kde jsou odpory velmi velké.

Toto konstrukční řešení ventilového rozvodu však umožňuje velmi dobré chlazení výfukového ventilu a jeho kanálu.

Ukončení koncepce

V roce 1936 se však kromě této konstrukce ventilového rozvodu objevila také konstrukce pod názvem EOI a tedy Exhaust Over Intake/Inlet, což v překladu znamená rozvod s výfukovým ventilem nad sacím ventilem. Tato konstrukce ventilového rozvodu měla vést ke zlepšení přípravy směsi díky čemuž měl být zvýšen výkon motoru.

To se částečně podařilo, ale vznikl další problém. Hlava válců se přehřívala a ventilová vůle se musela často upravovat, což vedlo k ukončení této koncepce ventilového rozvodu a návratu ke konstrukčnímu řešení IOE.

Závěr

Ventilový rozvod F byl využíván převážně v minulosti, dnes se tento typ ventilového rozvodu již nevyužívá, protože byl nahrazen modernějšími konstrukčními řešeními ventilových rozvodů.