Ventilový rozvod F, nebo také IOE: O jaký typ rozvodu se jedná?
Ventilový rozvod F je typ ventilového rozvodu s jedním ventilem na boku válce a druhým v hlavě válců. Tento typ ventilového rozvodu se však často v anglických textech označuje zkratkou IOE, což znamená Intake/Inlet Over Exhaust, v překladu sání nad výfukem nebo říž rozvod se sacím ventilem nad výfukovým.
Ventilový rozvod F můžeme považovat za jakousi kombinaci ventilového rozvodu SV (Side Valve) a OHV (Over Head Valve). Tento typ ventilového rozvodu je také nazýván také jako rozvod s nuceným otevíráním ventilu.
Obsah
Ventilový rozvod F a jeho konstrukce
U tohoto typu ventilového rozvodu je výfukový ventilnejčastěji umístěn hlavou nahoře na boku válce tak jako u ventilového rozvodu SV (Side Valve) a sací ventilje vysunut hlavou dolů a je umístěn v hlavě válců, stejně jako u ventilového rozvodu rozvodu OHV.
První čtyřtaktní spalovací motory takové konstrukce byly vybaveny nuceným otevíráním výfukového ventilu, zatímco sací ventil byl vybaven jen slabou pružinou a byl ovládán pouze podtlakem vzniklým ve válci.
Hlava válců: Věděl jsi, jaká je její funkce?
Toto konstrukční řešení však bylo nedostatečné a tak byl postupem času i sací ventil vybaven nuceným otevíráním a silnější pružinou. U tohoto typu ventilového rozvodu je výfukový ventil ovládán pouze pomocí vačkového hřídele přes zdvihátko ventilu a sací ventil je ovládán přes zdvihátko tyčku a vahadlo stejně jako při rozvodu OHV.
Výhody ventilového rozvodu F
Ventilový rozvod F umožňuje použití velkých sacích ventilů, větších než u ventilových rozvodů typu SV či OHV. Proudění směsi během sací fáze je velmi dobré, ale horší situace nastává při vyprazdňování válce a tedy při výfuku, kde jsou odpory velmi velké.
Toto konstrukční řešení ventilového rozvodu však umožňuje velmi dobré chlazení výfukového ventilu a jeho kanálu.
Ukončení koncepce
V roce 1936 se však kromě této konstrukce ventilového rozvodu objevila také konstrukce pod názvem EOI a tedy Exhaust Over Intake/Inlet, což v překladu znamená rozvod s výfukovým ventilem nad sacím ventilem. Tato konstrukce ventilového rozvodu měla vést ke zlepšení přípravy směsi díky čemuž měl být zvýšen výkon motoru.
Vačková hřídel: Jak funguje a co jsi o něm nevěděl?
To se částečně podařilo, ale vznikl další problém. Hlava válců se přehřívala a ventilová vůle se musela často upravovat, což vedlo k ukončení této koncepce ventilového rozvodu a návratu ke konstrukčnímu řešení IOE.
Závěr
Ventilový rozvod F byl využíván převážně v minulosti, dnes se tento typ ventilového rozvodu již nevyužívá, protože byl nahrazen modernějšími konstrukčními řešeními ventilových rozvodů.