Nitro (Nitro Oxide System) a jeho použití v automobilu

NOS
Tuning
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Dnešní článek o zvyšování výkonu bude zaměřen na Nitro Oxide System, ve zkratce NOS.

Nitro oxide je v překladu oxid dusný (rajský plyn), který se používá ve zdravotnictví jako anestetikum – nás však bude zajímat jeho použití v automobilu.

Obsah

Jak funguje N2O v autě?

Vstřikováním N2O (oxidu dusného) do sacího potrubí benzinového motoru je možné dostat velmi velké množství výkonu za málo peněz (jako pro koho).

Nárůst výkonu je však krátkodobý (10-15 vteřin), protože by mohlo dojít k poškození motoru. Také se doporučuje vstřikovat oxid dusný pouze při zcela otevřené škrtící klapce, neboli plném plynu.

Oxid dusný se rozpadá při teplotě přibližně 300 stupňů celsia na dusík a kyslík. Po vstříknutí plynu do spalovacího prostoru vznikne velmi bohatá směs na kyslík.

Funkce dusíku spočívá v tom, že při expanzi se extrémně zchladí a tím ochladí i kyslík, díky čemuž je spalovací proces účinnější. Oxid dusný obsahuje 2,3krát více kyslíku než je obsažen v naší atmosféře.

Zařízení potřebné k instalaci NOS:

  • Tlaková láhev
  • Tlakové potrubí
  • Solenoidy (cívky)
  • Vstřikovač

Existují dva systémy pro vstřikování N2O a to:

  1. Suchý systém
  2. Mokrý systém

1. Suchý systém

Plyn se vstřikuje před čidlo, které snímá hmotnost nasávaného vzduchu, aby mohla řídicí jednotka nastavit větší dávku paliva. Do válce se však může dostat příliš chudá směs, což může způsobit podpálení ventilů.

2. Mokrý systém

Plyn a palivo se vstřikují najednou do sacího systému před klapku. Plyn se napustí do systému až poté, co se otevře ventil na tlakové lahvičce. Vstřikování N2O nastane ihned po stisknutí spínače.

Při plnění plynu je třeba zchladit tlakovou láhev. V případě že tak neučiníš, nevejdeš do ní ani polovinu objemu zkapalněného plynu. Jedna náplň ti vydrží přibližně na 7 akcelerací.

Výhody Nitra:

  • velký výkon za slušnou cenu
  • nárůst výkonu lze libovolně řídit

Nevýhody Nitra:

  • nárůst výkonu je jen dočasný
  • velké namáhání motoru a jeho komponentů
  • NOS není schváleno, jeho použití je zakázáno

Závěr

Nárůst výkonu se může pohybovat v rozmezí 25 až 70 %. Bez úprav pístů, ojnic a dalších komponent, se však nedoporučuje překračovat hranici 20%. Stejně tak je třeba dbát i na rozumné dávkování výkonu, v opačném případě se může stát, že tvůj motor půjde do háje.