Chudá směs: Jaký vliv má na motor?

Combustion of the mixture in the cylinder head
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Chudá směs je směs, která obsahuje více vzduchu, než je potřebné pro dokonalé spálení paliva.

Součinitel přebytku vzduchu této směsi tedy je λ > 1. To znamená, že do válců se dostává méně paliva, než se dá spálit.

Obsah

Kdy nastává spalování chudé směsi?

V režimu spalování chudé směsi se dosahuje nejnižší možné spotřeby motoru. Při malém zatížení motoru není výkon nijak zajímavý parametr a tak se prioritou stává spotřeba paliva.

V takovém případě je tak jednoznačnou volbou pro tento režim motoru nastavení mírně chudé směsi (λ > 1), při které se dosahuje největší úspory paliva.

Jaký nepříznivý vliv má chudá směs na motor?

Při spalování chudé směsi hrozí absence vnitřního chlazení. To může vést k tepelnému přetížení některých komponentů motoru, jako například pístů, ventilů a svíček. Větší lokální teploty ve spalovacím prostoru ovšem zároveň výrazně zvyšují riziko detonačního spalování.

Kromě toho je třeba vědět, že chudá směs hoří déle než normální směs, což způsobuje stejný jev jako při opožděném zapalování. Při spalování chudé směsi totiž může docházet k výfuku směsi přes výfukový ventil ještě po dobu, kdy směs hoří.

Pokud se tak stane, vede to ke střílení do výfuku, které z dlouhodobého hlediska poškozuje motor, komponenty výfuku au přeplňovaných motorů i samotné turbodmychadlo.

Co vede ke spalování chudé směsi?

Spalování chudé směsi může být způsobeno například poruchou palivového čerpadla, ucpaným palivovým filtrem, ale také chybnou váhou vzduchu (měřič hmotnosti vzduchu) či netěsnostmi sacího potrubí.

Zapomínat však není třeba i na to, že vznětový motor běžně pracuje (pokud vše funguje tak jak má) s chudou směsí, a to i při velkém zatížení či plném výkonu, kdy se součinitel přebytku vzduchu jen blíží složení stechiometrické směsi. Směs je chudá, má větší podíl vzduchu, než by k určitému množství paliva patřilo a součinitel přebytku vzduchu je λ > 1.

Vznětový motor totiž vstřikuje palivo do válce během fáze komprese a po vstříknutí paliva tak začíná fáze hoření. Větší podíl paliva ve směsi by se tedy nestihl se vzduchem dobře promíchat, což by vedlo k nadměrné kouřivosti motoru.