Lambda sonda: Věděl jsi, k čemu slouží toto zařízení?
Lambda sonda je zařízení, které se používá u všech zážehových motorů s elektronickým vstřikováním benzínu, ale používají ji také moderní vznětové motory.
K čemu však lambda sonda slouží, jaké jsou její typy a co její živnostost? Na to si posvítíme v dnešním článku.
Obsah
K čemu lambda sonda slouží?
Lambda sonda je v podstatě senzor ve výfukovém potrubí, který porovnává vzduch ve výfukovém potrubí se vzduchem v okolí motoru a na základě chemické reakce vytváří elektrický signalál.
Tento signalál je odeslán řídicí jednotce motoru, která poté pomocí škrtící klapky a vstřikovačů upraví poměr paliva a vzduchu v pracovním prostoru.
Lambda sonda:
Jednoduchě a ve zkratce shrnuto, lambda sonda slouží ve vozidle k tomu, aby motor pracoval hospodárně a produkoval minimální množství škodlivých emisí. Lambda sonda má podobný tvar jako zapalovací svíčka a je vyrobena z platiny a keramických materiálů.
Lambda sonda se nachází ve výfukovém potrubí, před nebo za kaltalyzátorem, přičemž z této sondy vede kabeláž, pomocí které ji snadno naleznete. Některé automobily jsou však namísto jedné lambda sondy vybaveny hned dvěma lambda sondami, což znamená, že jejich role je o něco odlišnější, než role samotné lambda sondy.
Dvě Lambda Sondy:
Moderní automobily obsahují dvě lambda sondy ve výfukovém potrubí. První se nachází před katalyzátorem a plní si svoji klasickou funkci, kterou jsme zmínili na začátku tohoto článku. Druhá lambda sonda se nachází za katalyzátorem a jejím úkolem je kontrolovat činnost katalyzátoru.
Pokud je katalyzátor nefunkční, nedochází v něm k rozkladu škodlivých látek. Na tento problém ale upozorňuje druhá lambda sonda, která odešle signál řídící jednotce v případě, že naměří stejné hodnoty jako první sonda.
Abychom si to shrnuli, pokud obě sondy naměří stejné hodnoty, znamená to, že je katalyzátor nefunkční. Řídící jednotka tak přepne motor do nouzového režimu nebo se na přístrojové desce objeví kontrolka motoru.
Rozdělení lambda sondy podle teploty provozu:
Jednoduchá Lambda-Sonda
Je nejstarším vyráběným typem. Aby však snímala nezkreslená data, musí se zahřát na provozní teplotu pomocí výfukových plynů, což může trvat i několik minut.
Vyhřívaná Lambda-Sonda
Tato sonda má elektrické vyhřívání a dostane se na provozní teplotu za několik vteřin. To znamená, že k dosažení své provozní teploty nepotřebuje absorbovat teplo výfukových plynů.
Planární Lambdasonde
Skládá se z keramických fólií, ve kterých je zabudováno vyhřívání. Tato sonda se zahřeje na provozní teplotu během 10 sekund.
Jak poznat o jakou lambda sondu jde?
Je to velmi jednoduché, typ lambda sondy poznáte následovně: Má-li sonda jeden nebo dva dráty, je nevyhřívaná, pokud má však tři nebo čtyři dráty, tato sonda je vyhřívaná. Podle barvy drátů lze také určit, o jakou sondu se jedná.
Pokud je fialový, černý, šedý nebo bílý, jedná se o sondu s oxidem zirkoničitým, je-li červený, se jedná o sondu s oxidem titaničitým.
Životnost Lambda Sondy:
Životnost lambda sondy je ovlivněna mimo jiné také její konstrukcí. Zatímco nevyhřívané lambda sondy obvykle vypovídají svoji životnost přibližně po 50 000 až 80 000 kilometrů.
Vyhřívané lambda sondy vydrží podstatně déle a bez problémů zvládají nájezd 150 000 až 200 000 kilometrů. Životnost lambda sondy se však výrazně snižuje v případě, že motor spaluje nekvalitní palivo nebo pokud spaluje motorový olej.
Poruchy Lambda Sondy:
Typickým projevem poškozené či nefunkční lambda sondy jsou špatné starty a zápach benzínu z výfuku, respektive pro pravé autíčkáře se může jednat spíše o vůni.
Porucha se však může projevovat i zvýšenou spotřebou paliva, rozsvícenou kontrolkou motoru či kolísáním otáček. Na paměti je třeba mít i to, že u nefunkční Lambda-Sondy se životnost katalyzátoru výrazně snižuje.