AUTORIDE

Chladící systém automobilu, věděl jsi jak funguje?

Chlazení vodou
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Chladící systém motoru má za úkol odvádět přebytečné teplo, které vzniklo během spalovacího procesu a přeneslo se na jednotlivé části motoru a do motorového oleje.

Chlazení chrání motor a jeho komponenty před přehřátím a zajišťuje stabilní provozní teplotu motoru.

Obsah

Chladící systém musí mít:

  • nízkou hmotnost

  • vysoký chladící výkon

  • nízkou spotřebu energie

  • dobrý přestup tepla

Chladící systém podle způsobu chlazení:

1. Chlazení vzduchem

Teplo z motoru se odvádí pomocí proudícího vzduchu. Aby bylo chlazení dostatečné, je třeba, aby motor a jeho komponenty měly co největší dotykovou plochu se vzduchem.

Podle způsobu jakým proudí vzduch, rozdělujeme chlazení vzduchem na:

  • náporové chlazení vzduchem, které vzniká při jízdě (používá se zejména u motochyklů)

  • nucené chlazení, které se používá u automobilových motorů

Proud vzduchu se vytváří ventilátorem, který je poháněn klínovým řemenem. U mnoha vzduchem chlazených motorech, je problém zajistit dokonalou regulaci tepla. Proto jsou tyto motory v zimním období prochlazovány a v letním se zase přehřívají.

Výhody:

  • jednoduchá konstrukce

  • nižší hmotnost

  • vysoká spolehlivost

  • motor rychleji dosáhne provozní teploty

Nevýhody:

  • nerovnoměrné tepelné zatížení jednotlivých částí motoru

  • vyšší teplota motoru a jeho komponentů

  • vyšší hlučnost motoru

  • nižší výkon motoru, kvůli ventilátoru, který je poháněn přes klínový řemen

2. Chlazení kapalinou

Teplo je odváděno díky chladící kapalině, která jej následně odvede do vzduchu. Hlava a válce mají dvojitou stěnu, která tvoří plášť a ten je vyplněn chladicí kapalinou.

Tato kapalina po ohřátí proudí do chladiče, kde se ochladí proudícím vzduchem a opět se vrátí do pláště. Jako chladicí kapalina se používá destilovaná voda (v létě) nebo nemrznoucí směs (v zimě).

Tento chladící systém se skládá z:

  • čerpadlo chladící kapaliny

  • chladič

  • termostat

  • ventilátor

  • tepelné čidlo a čidlo teploty

  • radiátor topení

  • vyrovnávací nádobka

Čerpadlo chladicí kapaliny:

V čerpadle se otáčí rotor s lopatkami, který tlačí kapalinu směrem ven. Chladicí kapalina se přivádí do čerpadla z chladiče nebo přímo z komory termostatu. Čerpadlo je poháněno buď elektronicky nebo pomocí klínového řemene.

Chladič:

Má za úkol odvádět do vzduchu teplo přijaté chladicí kapalinou z motoru. Skládá se z horní a dolní komory pro chladicí kapalinu, mezi kterými je umístěn výměník tepla.

Výměník tepla tvoří

  • děrované příčky

  • vlnovitá žebra

  • trubky chladicí kapaliny

Termostat:

Reguluje teplotu, přepíná proudění chladící vkapaliny mezi malým a velkým chladícím okruhem.

Regulace teploty má velký vliv na:

  • spotřebu paliva

  • opotřebování motoru

  • složení výfukových plynů

Ventilátor:

Jeho úkolem je zásobovat chladič a motor dostatečným množstvím chladicího vzduchu.

Tepelné čidlo a čidlo teploty:

Při překročení horní hranice teploty provozní kapaliny začne signalizovat přehřívání motoru.

Radiátor topení:

Ohřívá vzduch proudící do kabiny řidiče.

Vyrovnávací nádobka:

Slouží k vyrovnání tlaku chladicí kapaliny při studeném a teplém motoru.

Při poruše nebo nedostatečném chlazení je třeba zkontrolovat:

  • hladinu chladicí kapaliny

  • čerpadlo chladící kapaliny

  • termostat

  • čidlo teploty

  • těsnost chladiče

Závěr

Věříme, že po tomto článku budeš vědět, jak důležité je chlazení pro motor a jeho komponenty.