Chladící systém automobilu, věděl jsi jak funguje?
Chladící systém motoru má za úkol odvádět přebytečné teplo, které vzniklo během spalovacího procesu a přeneslo se na jednotlivé části motoru a do motorového oleje.
Chlazení chrání motor a jeho komponenty před přehřátím a zajišťuje stabilní provozní teplotu motoru.
Obsah
Chladící systém musí mít:
nízkou hmotnost
vysoký chladící výkon
nízkou spotřebu energie
dobrý přestup tepla
Chladící systém podle způsobu chlazení:
1. Chlazení vzduchem
Teplo z motoru se odvádí pomocí proudícího vzduchu. Aby bylo chlazení dostatečné, je třeba, aby motor a jeho komponenty měly co největší dotykovou plochu se vzduchem.
Podle způsobu jakým proudí vzduch, rozdělujeme chlazení vzduchem na:
náporové chlazení vzduchem, které vzniká při jízdě (používá se zejména u motochyklů)
nucené chlazení, které se používá u automobilových motorů
Proud vzduchu se vytváří ventilátorem, který je poháněn klínovým řemenem. U mnoha vzduchem chlazených motorech, je problém zajistit dokonalou regulaci tepla. Proto jsou tyto motory v zimním období prochlazovány a v letním se zase přehřívají.
Výhody:
jednoduchá konstrukce
nižší hmotnost
vysoká spolehlivost
motor rychleji dosáhne provozní teploty
Nevýhody:
nerovnoměrné tepelné zatížení jednotlivých částí motoru
vyšší teplota motoru a jeho komponentů
vyšší hlučnost motoru
nižší výkon motoru, kvůli ventilátoru, který je poháněn přes klínový řemen
2. Chlazení kapalinou
Teplo je odváděno díky chladící kapalině, která jej následně odvede do vzduchu. Hlava a válce mají dvojitou stěnu, která tvoří plášť a ten je vyplněn chladicí kapalinou.
Chladicí kapalina: Jaká je její role a co znamená rozdílná barva?
Tato kapalina po ohřátí proudí do chladiče, kde se ochladí proudícím vzduchem a opět se vrátí do pláště. Jako chladicí kapalina se používá destilovaná voda (v létě) nebo nemrznoucí směs (v zimě).
Tento chladící systém se skládá z:
čerpadlo chladící kapaliny
chladič
termostat
ventilátor
tepelné čidlo a čidlo teploty
radiátor topení
vyrovnávací nádobka
Čerpadlo chladicí kapaliny:
V čerpadle se otáčí rotor s lopatkami, který tlačí kapalinu směrem ven. Chladicí kapalina se přivádí do čerpadla z chladiče nebo přímo z komory termostatu. Čerpadlo je poháněno buď elektronicky nebo pomocí klínového řemene.
Chladič:
Má za úkol odvádět do vzduchu teplo přijaté chladicí kapalinou z motoru. Skládá se z horní a dolní komory pro chladicí kapalinu, mezi kterými je umístěn výměník tepla.
Výměník tepla tvoří
děrované příčky
vlnovitá žebra
trubky chladicí kapaliny
Termostat:
Reguluje teplotu, přepíná proudění chladící vkapaliny mezi malým a velkým chladícím okruhem.
Regulace teploty má velký vliv na:
spotřebu paliva
opotřebování motoru
složení výfukových plynů
Ventilátor:
Jeho úkolem je zásobovat chladič a motor dostatečným množstvím chladicího vzduchu.
Tepelné čidlo a čidlo teploty:
Při překročení horní hranice teploty provozní kapaliny začne signalizovat přehřívání motoru.
Radiátor topení:
Ohřívá vzduch proudící do kabiny řidiče.
Vyrovnávací nádobka:
Slouží k vyrovnání tlaku chladicí kapaliny při studeném a teplém motoru.
Při poruše nebo nedostatečném chlazení je třeba zkontrolovat:
hladinu chladicí kapaliny
čerpadlo chladící kapaliny
čidlo teploty
těsnost chladiče
Závěr
Věříme, že po tomto článku budeš vědět, jak důležité je chlazení pro motor a jeho komponenty.