Úprava sacího potrubí dokáže zvýšit výkon motoru

Air filter
Tuning
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Úprava sacího potrubí patří mezi nejzákladnější a nejdostupnější úpravy motoru, na které se může každý automobilový nadšenec zaměřit.

Jelikož každý den, můžeme na internetu narazit na množství lidí, kteří se zajímají o to, jak zvýšit výkon motoru (tuning), rozhodli jsme se, že napíšeme článek zaměřený právě na toto téma.

Obsah

V tomto článku se dozvíš zejména o možnostech jak lze navýšit výkon na atmosférickém motoru pomocí úpravy sacího potrubí.

Co je třeba vědět před úpravou pro zvýšení výkonu

Mnohé úpravy zaměřené na navýšení výkonu jsou velmi nákladné a ne vždy pocítíš dostatečné zvýšení výkonu, jak bys očekával. Pro dosažení co nejvyššího nárůstu výkonu je třeba, abys udělal více úprav současně.

Je však třeba pochopit, že jakékoli upravování malých objemů a tříválcových motorků je jen zbytečné plýtvání penězi. Lidé, kteří chtějí upravovat své jednolitrové MPi nebo tříválcové HTP, musí pochopit, že ať dělají cokoli, z těchto motorů prostě nikdy nic pořádného nebude.

Tyto motory jsou předem odsouzeny, jsou slabé, byly slabé a také budou slabé. Za peníze, které bys vrazil do úpravy takového motoru, bys dostal jen velmi malé navýšení výkonu. Proto je lepší v takovém případě ušetřit si peníze a pořídit si raději silnější auto.

Takže pojďme k věci, tady je několik tipů jak zvýšit výkon motoru pomocí úpravy sacího potrubí, či výměny klasického filtru za sportovní (bavlněný) filtr.

Sportovní filtr

Air filter

Asi nejjednodušší a nejlevnější úpravou je výměna klasického papírového vzduchového filtru za bavlněný, který má větší průtok vzduchu. Mnoho lidí ale tvrdí, že jsou to vyhozené peníze a že výměna filtru je zbytečná.

Několik firem však dělalo testy a skutečně se potvrdilo, že bavlněný filtr dokáže zvednout výkon o několik koňských sil, cca dva až tři.

Po této úpravě není citelné žádné navýšení výkonu, proto se kombinuje s dalšími úpravami. Výhodou je i dlouhá životnost bavlněného filtru, pokud se zašpiní, stačí jej vyprat a je opět jako nový.

Úprava sacího potrubí

Úprava sacího potrubí lze provést dvěma způsoby, a to:

  1. Přímé sání

  2. Náporové sání

1. Přímé sání

Při tomto způsobu úpravy sacího potrubí je třeba, aby nové sací potrubí bylo co nejkratší a aby mělo co nejméně záhybů. Zároveň je však třeba zajistit, aby se sací potrubí nenacházelo příliš blízko motoru, tedy vyhnout se nasávání horkého vzduchu.

2. Náporové sanie

Mnohem lepší ale složitější je právě tento typ úpravy sání, neboť vzduchu je dopomáháno dostat se do motoru náporem, což znamená, že čím rychleji se auto pohybuje, tím větší nápor vzduchu působí na přední část automobilu.

Stejně jako při přímém sání, i při náporovém sání je třeba aby mělo nové sací potrubí co nejméně záhybů, bylo co nejkratší a nenasávalo horký vzduch.

Při náporovém sání je třeba aby bylo zakončeno na místě, na které působí největší nápor vzduchu – kapota, nárazník, oblast mlhovek, blatníky a podobně.

Závěr

Nejlepší materiály pro úpravu sání jsou plastové, gumové nebo silikonové hadice či hadice a trubky z lehké slitiny, zejména z důvodu velmi dobré izolace tepla.

Úprava sacího potrubí a výměna vzduchového filtru jsou nejlevnější a nejjednodušší úpravy, které můžete na svém motoru provést, v dalším článku se dočteš i další možnosti jak zvýšit výkon na svém autě.