AUTORIDE

Laděné výfukové svody: Způsob jak zvýšit výkon motoru

Ladené výfukové zvody
Tuning
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Výměna sériových výfukových svodů za laděné výfukové svody patří mezi základní a velmi časté úpravy motoru. Čeho však takovou úpravou dosáhneš a jaký je rozdíl mezi sériovými svody a laděnými svody?

Ke všemu se postupně dostaneme, ale nejprve si povíme několik slov k tomu, k čemu vlastně výfukové svody slouží.

Obsah

Co jsou výfukové svody ak čemu slouží?

Výfukové svody jsou složeny ze skupiny potrubí, které směřují z hlavy válců a na svém konci se spojují do jednoho potrubí. Jedná se o potrubí, které odvádí plyny z hlavy válců přímo do výfukového potrubí.

Výfukové svody jsou obvykle vyrobeny z litiny. Rychlost pohybu výfukových plynů ovlivňuje délka, šířka a tvar výfukových svodů. Jsou-li svody krátké a široké, plyny rychle ztratí svou rychlost poté, co opustí hlavu válců.

Jsou-li však svody dlouhé a užší, rychlost zůstává zachována a plyny se dostanou rychleji do výfukového potrubí.

Laděné výfukové svody

Laděné výfukové svody jsou při úpravě motoru často velmi podceňovanou komponentou. Za touto úpravou se zřejmě skrývá jejich velmi vysoká cena.

Pravdou ovšem je, že bez úpravy, respektive výměny klasických výfukových svodů za laděné výfukové svody, jsou všechny ostatní úpravy výfukového potrubí doslova zbytečné. Sériové svody jsou obvykle restriktivní (omezující) a ztráty na výkonu jsou značné, protože písty musí doslova vytlačovat výfukové plyny z válce ven.

Sériové výfukové svody jsou však levné a snadno vyrobitelné a právě proto je výrobci montují do svých automobilů. Mnohem lepší alternativou oproti sériovým svodům jsou laděné svody. Takové svody mají precizně vytvarovaná potrubí, která se plynule spojují do jednoho většího potrubí.

Upravené výfukové svody jsou lehčí a mají menší průtokový odpor, díky čemuž dokáží odvádět spaliny z motorového prostoru mnohem efektivněji. Laděné výfukové svody však musí být přesně upraveny na konkrétní typ motoru, tím pádem je nelze zkonstruovat doma jak si velmi mnoho „tuning“ kutilů myslí. V případě podomácku vyrobených výfukových svodů se může stát, že výkon tvého auta se nejenže nezvýší, ale dokonce klesne.

Před tím, než se začnou svody upravovat, je třeba absolvovat řadu testů. Pokud však nejsi schopen určit, jaký druh výfukových svodů potřebuješ, existuje řada firem, které ti upraví výfukové svody přesně podle potřeby a na tvůj typ motoru, proto je lepší aby sis připlatil a přenechal tuto práci odborníkům.

Jak ovlivňuje délka a šířka výfukových svodů výkon motoru?

3D model fungujícího motoru V8. Piesty a iné mechanické části jsou v pohybu.
  • Kratší délka a větší průměr výfukových svodů – je vhodný spíše pro vysokootáčkové motory, které často pracují při plném zatížení.

  • Delší výfukové svody o menším průměru - jsou vhodné pro lepší průběh točivého momentu.

Pro výkonová řešení se doporučuje použít větší průměr (širší) svody. Všechno však má své hranice. Zvětšovat průměr výfukových svodů u atmosférického motoru o více než 20% nemá smysl.

Přílišná změna průměru totiž ovlivní pulzování tlakových vln v potrubí a motor tak ve výfukovém systému ztratí protitlak, který je pro správné vyplachování válce velmi důležitý.

Ztráta protitlaku ve výfukovém systému způsobí, že motor nebude mít v nízkých a středních otáčkách ani původní výkon jak měl se sériovými svody.

Jak ovlivňuje počet větví výfukových svodů výkon motoru?

Různé délky jednotlivých větví na sériových výfukových svodech zabraňují dokonalé souběžnosti výfukových plynů. Odlišná délka větví sériových svodů způsobuje, že výfukové plyny se při výstupu ze svodů takříkajíc srážejí.

To způsobuje odlišné víření výfukových plynů, různorodé zpětné tlaky a jiné jevy, které vedou k nedokonalému vyplachování výfukových plynů z hlavy válců a tím i ke snižování výkonu.

U laděných výfukových svodů pro čtyřválcové motory se používají dvě řešení spojování jednotlivých větví do sebe a to buď 4-2-1 nebo 4-1. Jaký je rozdíl mezi těmito dvěma řešeními?

Laděné výfukové svody 4-2-1:

Znamená to, že 4 větve výfukových svodů vedených z hlavy válců se nejprve spojí do dvou větví a následně pak do jedné. Při takovém řešení výfukových svodů se zvýší výkon v celém horním pásmu otáček spolu s točivým momentem.

V praxi to znamená, že nárůst výkonu bude citelný již od středního pásma otáček, ale nebude tak velký jako při řešení 4-1.

Laděné výfukové svody 4-1:

Znamená to, že 4 větve vedené z hlavy válců se spojí na svém konci spojí do jedné větší větve. Takové řešení výfukových svodů je určeno pro maximální dosažení výkonu. Motor však bude optimálně pracovat jen ve velmi úzkém spektru otáček.

V praxi to znamená, že nárůst výkonu pocítíš jen ve vysokých otáčkách a ve středním pásmu otáček bude výkon přibližně stejný jako u sériových svodů. Řešení 4-2-1 je tedy na běžné ježdění mnohem lepší, ale nedosáhneš tak velkého navýšení výkonu jako u řešení 4-1, které je však vhodné zejména pro automobily plně využívající maximální výkon.

Výfukové svody a termoizolační páska

K dosažení maximálního efektu se laděné svody potahují tepelně izolačním, nehořlavým materiálem nebo omotávají termoizolační páskou, která zrychlí proudění výfukových plynů, což vede k lepší ochotě motoru jít do otáček.

Omotané svody či výfukové potrubí totiž udržují výfukové plyny horké (ochlazené výfukové plyny ztrácejí rychlost) a zajišťují tak rychlejší a účinnější vyprázdnění výfukové soustavy.

Laděné výfukové svody a jejich výhody

  • Nárůst výkonu se pohybuje přibližně mezi 5 až 10%, v závislosti na typu motoru

  • Složení výfukových plynů jen u laděných výfukových svodů nemění, takže nemusíš mít obavy z emisní kontroly

  • Auta, která mají katalyzátory na sériových výfukových svodech, mohou očekávat ještě výraznější zvýšení výkonu, díky absenci katalyzátoru

  • Svody jsou vyrobeny z vysoce kvalitní nerezové oceli (delší životnost)

  • Laděné výfukové svody jsou lehčí (snížení hmotnosti) Laděné výfukové svody tedy představují velmi dobré řešení, jak zvýšit výkon motoru.