Úprava hlavy válců: Způsob jak zvýšit výkon motoru
Úprava hlavy válců patří mezi velmi oblíbené, ale za to technicky náročné způsoby, jak zvýšit výkon motoru.
V tomto článku se tedy podíváme na možné úpravy hlavy válců a jejího příslušenství. Tento článek má pouze informativní charakter o možných úpravách hlavy válců a jejího příslušenství a neslouží jako návod, pomocí kterého se máš řídit.
Obsah
Úprava hlavy válců a jejího příslušenství:
snížení hlavy válců
snížení těsnění hlavy válců
zvětšení a vyleštění sacích a výfukových kanálů v hlavě válců
zvětšení sedel ventilů
Snížení hlavy válců a těsnění hlavy válců:
Jedním ze způsobů jak zvýšit výkon motoru je zvýšit tlak ve válci tím, že zvýšíš kompresní poměr. Kompresní poměr lze zvýšit několika způsoby, a to například:
snížením hlavy válců
snížením těsnění pod hlavou válců
snížením bloku motoru
změnou výšky pístů nebo výměnou pístů
Nás však dnes budou zajímat jen první dvě zmíněné možnosti. Šetrnějším z těchto způsobů, pomocí kterých lze zvýšit kompresní poměr, je snížení těsnění hlavy válců, respektive jeho výměnou za nižší těsnění.
Těsnění pod hlavou válců: Jak poznáš, že už dosloužilo?
Nižší těsnění hlavy válců však žádný extrémní nárůst výkonu nepřinese, protože snížení lze počítat jen v několika desetinách milimetrů. Je to ovšem méně náročný a šetrnější způsob, jak snížení samotné hlavy válců.
Mnohem účinnější, ale složitější způsob, je snížení hlavy válců. Pokud však nemáš potřebné nářadí a dostatečné znalosti, radím ti, přenechej tuto úpravu odborníkům.
Při této úpravě totiž hrozí, že při nadměrném snížení hlavy se setkají ventily s písty, což by tě vyšlo opravdu draze. Kromě toho, snižování hlavy se nedělá pomocí pilníků či jiných podobných nástrojů jako si to hodně garážových kutilů na fórech myslí.
Hlava válců: Věděl jsi, jaká je její funkce?
Hlava válců se snižuje na soustruhu, protože celý její dosedací povrch musí být snížen rovnoměrně. Hlava se snižuje přibližně o 1 až 2 milimetry, vše však závisí na typu motoru. Ve většině případů jsou však 2 milimetry hranicí, kdy už hrozí riziko střetu ventilů s písty. Po takové úpravě je již zvýšení výkonu citelné, motor má větší točivý moment a jde snáze do otáček.
Zvětšení a vyleštění sacích a výfukových kanálů hlavy válců:
Pokud jsi už někdy měl možnost vidět demontovanou hlavu válců, určitě sis všiml, že povrch sériových sacích a výfukových kanálů je drsný a nepřesně tvarovaný. Toto vše způsobuje při sání a vyfukování obsahu válce velké čerpací ztráty.
Abychom tedy snížili tyto ztráty, musíme kanály vyleštit, změnit jejich tvar a zvětšit jejich průměr. Průměr sacích a výfukových kanálů hlavy válců je však možné zvětšit jen o pár drobných milimetrů, což samo o sobě nepřinese téměř nic, ale spolu s dalšími úpravami to určitě pomůže.
Další výhodou takové úpravy hlavy válců je, jak jsem již zmiňoval, snížení čerpacích ztrát, což vede ke zvýšení objemové (plnící) účinnosti motoru.
Objemová účinnost motoru:
Objemová účinnost motoru je vlastně poměr mezi množstvím směsi nasáté do válce a teoretickým množstvím směsi nasáté do válce beze ztrát. Objemová účinnost atmosférického motoru se v průměru pohybuje od 50% do 90%, přičemž při určitých otáčkách dosahuje maxima a při dalším zvyšování nebo snižování otáček se plnící účinnost motoru snižuje.
Motor při otáčkách maximální objemové účinnosti dosahuje maximálního točivého momentu a v této oblasti se také nachází i pole ideálních otáček motoru. Úprava sacích a výfukových kanálů hlavy válců se provádí pomocí elektronické brusky nebo technické frézy.
Výkon a točivý moment motoru: Který z těchto parametrů je důležitější?
Upravené sací a výfukové kanály hlavy válců a sacího potrubí tedy zvyšují dopravené množství směsi do válců a zase z válců ven a tím zvyšují výkon a hodnotu točivého momentu.
Zvětšení sedel ventilů a úprava ventilů:
Zvětšením sedel ventilů a úpravou ventilů se dosahuje snížení čerpacích ztrát a zvýšení plnící účinnosti motoru. Při zvětšování průměru sedel ventilů platí stejný princip a postup práce jako při zvětšování sacích a výfukových kanálů hlavy válců.
Úprava ventilů zase spočívá v tom, že se dřík a hlava ventilu leští a hrany talíře ventilu se zaoblují. Ventily se upravují na soustruhu nebo na brusce nakulato.
To by snad bylo informativní na dnes vše, v dalším článku se podíváme na to, jak a čím vším lze zvětšit objem motoru.