Tvrdý brzdový pedál: Kde se skrývá problém?
Tvrdý brzdový pedál patří k problémům, které trápí především zanedbané vozy, kterým nebyl dopřán dostatečný servis. Jelikož však brzdy patří k těm nejdůležitějším prvkům aktivní bezpečnosti vozidla, neměl by si na údržbu brzdového systému zapomínat.
V opačném případě tvoje běžná jízda autem skončit promáčknutím na autě a v tom horším případě se může tato jízda stát i tvou poslední. Pojďme se však bez zbytečných řečí podívat na zmiňovaný problém s tvrdým brzdovým pedálem.
Obsah
Tvrdý brzdový pedál:
Jedním z nejčastějších důvodů tvrdého brzdového pedálu je nefunkční posilovač brzd. Díky posilovači brzd jsou brzdy citlivější, díky čemuž není třeba vyvíjet příliš velkou sílu na jejich nástup. Pokud tedy posilovač brzd nefunguje správně, brzdový pedál se stává tvrdší.
Brzdový systém automobilu: Jeho funkce a rozdělení
Tvrdý brzdový pedál však kromě problému s posilovačem brźd může způsobovat i zaseknutý třmen čí zaseknutý regulátor brzdného tlaku.
Řešení problému:
kontrola povrchu brzdových destiček a jejich případná výměna
oprava či výměna třmenu
výměna nebo oprava posilovače brzd
výměna regulátoru brzdného tlaku
výměna podtlakové trubky vedoucí z posilovače brzd
Mnoho řidičů si však může tento problém splést s jiným jevem, jehož projev je hodně podobný tvrdému brzdovému pedálu. Ve skutečnosti se však jedná o dva rozdílné problémy, jejichž řešení nemusí být vždy identické.
Odpor brzdového pedálu:
Jde o jev, kdy je při brzdění třeba vyvinout více síly pro stlačení brzdového pedálu, přičemž pedál se chová jakoby byl vytlačován zpět. Tento problém může mít několik příčin, a to například:
brzdová kapalina je ve špatném stavu
netěsné hadice brzdového systému (brzdový systém je zavzdušněný)
nesprávně seštelované brzdové čelisti v případě bubnových brzd
zaseknutý regulátor brzdného tlaku
prasklá podtlaková trubka vedoucí z posilovače brzd
Řešení problému:
seštelování brzdových čelistí bubnové brzdy
kontrola stavu brzdové kapaliny (v případě potřeby její výměna)
kontrola těsnosti hlavního brzdového válečku a brzdových válečků jednotlivých kol
odvzdušnění brzdového systému
výměna podtlakové trubky vedoucí z posilovače
kontrola, v případě potřeby výměna brzdových hadic
Výše zmíněné problémy však nemusí být způsobeny jen jedním ze zmíněných problémů. Problémů může být hned několik a tak je vždy zapotřebí, aby si při jakémkoli problému zkontroloval stav celého brzdového systému. Na bezpečnosti, svém zdraví a tedy i životě se totiž opravdu nevyplatí šetřit.