Tuhá náprava: Jak funguje a jaké jsou její výhody a nevýhody?

Solid axle
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Tuhá náprava, také nazývaná jako pevná náprava, je typ nápravy automobilu, v němž jsou kola pevně spojena do jednoho celku. Tuhá náprava je tedy příkladem závislého zavěšení kol.

V minulosti byl způsob závislého zavěšení kol používán nejen na zadní, ale i na přední řízené nápravě. Dnes se tuhá náprava používá výhradně jako zadní náprava automobilů nižší a také vyšší střední třídy či terénních automobilů.

Obsah

Jak funguje tuhá náprava?

Jak jsem již zmiňoval, tuhá náprava je příkladem závislého zavěšení kol, což znamená, že při tuhé nápravě jsou obě kola pevně spojena. Díky pevnému spojení kol nedochází při přepružení ke změně rozchodu kol a náprava je odpružena jako jeden celek, což ovšem výrazně zhoršuje jízdní vlastnosti automobilu.

Solid axle

Kvůli tuhé nápravě má ovšem automobil vyšší světlou výšku a výše položené těžiště, čímž se výrazně zhoršuje stabilita automobilu, zejména při jízdě v zatáčkách. Kromě toho vyšší světlá výška zvětšuje čelní plochu automobilu, čímž se výrazně zvětšuje odpor vzduchu během jízdy.

Výhody tuhé nápravy

Hlavní výhodou tuhé nápravy je její jednoduchá konstrukce, nižší výrobní cena, neustálý přesný styk pneumatik s vozovkou, konstantní rozchod kol a prostorová kompaktnost.

Tuhá náprava také poskytuje vynikající trakci, zejména v terénu, protože hmotnost vozidla je rozložena rovnoměrně na obě kola. To je užitečné zejména v drsném terénu nebo při jízdě v nepříznivých povětrnostních podmínkách.

Díky jednoduché konstrukci je nákladově efektivním řešením pro mnoho výrobců automobilů. Tuhá náprava je také snadno opravitelná a její údržba je levnější, jelikož celý systém odpružení lze vyměnit jako jeden celek.

Nevýhody tuhé nápravy

Mezi nevýhody tuhé nápravy můžeme zařadit zhoršené jízdní vlastnosti a horší ovladatelnost automobilu, neboť kola se po nájezdu na nerovnoměrný povrch nemohou pohybovat nezávisle.

Vyšší neodpružená hmotnost tuhé nápravy má za následek vyšší spotřebu paliva, ale také horší schopnost pohlcovat nerovnosti vozovky, což neprospívá komfortu jízdy, ale ani jízdním vlastnostem.

Právě kvůli těmto nedostatkům se tuhá náprava nahrazuje víceprvkovou nápravou, která dokáže nezávisle měnit sbíhavost a odklon levého a pravého kola.

Proč se přední řízená tuhá náprava již nepoužívá?

Z hlediska jízdních vlastností a bezpečnosti je třeba, aby se řízená kola neustále dotýkala vozovky. V porovnání s nezávislým zavěšením kol je závislé zavěšení kol pomocí tuhé nápravy v mnoha případech horší a právě proto se dnes přední řízená tuhá náprava moc nevyužívá.

Tuhé nápravy byly zpočátku odpruženy listovými pružinami, které příliš nevynikaly tuhým vedením nápravy. Nedostatečné vedení nápravy se projevovalo zejména na zhoršených jízdních vlastnostech. Později však nahradily listové pružiny vinuté pružiny a panhardské tyče.

Video znázorňující funkci tuhé nápravy