Trojválec 1.2 HTP: Milovaný i nenáviděný motor
Motor 1.2 HTP od automobilky Škoda zná snad každý, kdo se zajímá o automobily. Jeho pověst je však značně rozpolcená – někteří ho oceňují za kompaktnost a nízkou spotřebu, jiní jej kritizují za množství technických problémů, zejména v jeho dřívějších verzích.
Motor si vysloužil množství přezdívek a posměšků, často kvůli jeho poruchovosti v prvních letech výroby. V tomto článku se na 1.2 HTP podíváme podrobně – od jeho vzniku až po jeho problémy a vylepšení. Zjistíme, zda si stále zaslouží svou pověst.
Obsah
Jak vznikl motor HTP?
Zkratka HTP znamená "High Torque Performance", tedy vysoký krouticí moment. Tento motor byl vyvinut v 90. letech ve spolupráci s koncernem VW a do výroby se dostal v roce 2002. Konstrukčně vychází ze čtyřválce 1.6 MPI (EA 111), ze kterého byl odebrán jeden válec, čímž vznikl tříválec s objemem 1.2 litru.
HTP byl navržen s cílem modernizovat starší motory, konkrétně čtyřválce 1.4 MPI, které měly kořeny už v 60. letech. Díky menšímu počtu dílů a kompaktním rozměrům se stal motor HTP ideálním řešením pro městské automobily.
Proč právě tříválec?
Tříválcové motory, jako je HTP, nabízejí nižší spotřebu paliva a jednodušší konstrukci. Menší počet pohyblivých částí znamená méně možných míst selhání a nižší výrobní náklady. Pro optimální vyvážení motoru byl pod kličkovým hřídelem instalován vyvažovací hřídel, který minimalizuje vibrace typické pro lichý počet válců.
Motor 1.2 HTP byl v době svého uvedení porovnáván s jinými malými benzinovými motory konkurenčních značek. V porovnání s nimi vynikal kompaktností a jednoduchostí konstrukce, což přispívalo k nižším výrobním nákladům a snadnější údržbě.
Parametr | Škoda 1.2 HTP | Renault 1.2 16V | Peugeot 1.1 | Fiat 1.2 8V |
---|---|---|---|---|
Objem (cm³) | 1 198 | 1 149 | 1 124 | 1 242 |
Výkon (kW/k) | 40-47 / 54-64 | 55 / 75 | 44 / 60 | 44 / 60 |
Kroutící moment (Nm) | 108 | 105 | 94 | 102 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,9 - 16,5 | 13,4 | 15,7 | 14,5 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,9 | 5,8 | 6,0 | 5,7 |
Údaje jsou přibližné a mohou se lišit v závislosti na konkrétním modelu a roku výroby.
I když motor exceloval v několika oblastech, zaostával v oblasti výkonu a kultivovanosti chodu, což bylo způsobeno právě tříválcovou konfigurací a některými technickými kompromisy.
V letech 2002 – 2011 byl HTP dostupný ve dvou verzích: šestiventilová verze (OHC) s výkonem 40 kW a dvanáctiventilová verze (DOHC) s výkonem 47 kW. Každá verze měla své specifika, ale zároveň i určité problémy.
Inovace a technická řešení
Motor 1.2 HTP přinesl několik technických řešení, která byla v té době považována za inovativní. Patřilo sem například použití rozvodového řetězu namísto řemene, což mělo zajistit delší životnost a nižší náklady na údržbu.
V praxi se však ukázalo, že řetěz měl tendenci se natáhnout nebo přeskočit, což vedlo k problémům s chodem motoru. Dalším zajímavým řešením bylo použití hliníkového bloku motoru, což přispělo k snížení hmotnosti, ale zároveň zvyšovalo citlivost na přehřívání.
Hlavní problémy raných verzí 1.2 HTP
První verze motoru HTP, konkrétně šestiventilová verze (BMD/AWY), byly neslavně známé svou nespolehlivostí. Největším problémem byl katalyzátor, který se kvůli nevhodnému umístění přehříval.
Poškozený katalyzátor vypouštěl drobné kovové částice, které poškodily ventily, což vedlo k jejich podpálení. Chybějící olejový chladič navíc způsoboval přehřívání oleje, čímž se zvyšovalo usazení karbonu v motoru.
Tyto problémy způsobily, že motory často ztrácely výkon, a jediným řešením bylo nákladné repasování hlavy válců. Tyto poruchy značně poškodily pověst motoru HTP, zejména mezi prvními majiteli.
Postupná zlepšení a modernizace
Od roku 2006 začala být zaváděna vylepšení, která měla zlepšit spolehlivost motoru. Dvanáctiventilová verze (BME/AZQ) byla podstatně odolnější, avšak měla problém s rozvodovým řetězem, který se mohl natáhnout nebo přeskočit, zejména při parkování. To způsobovalo nepravidelný chod motoru a rozsvícení kontrolky motoru.
Svítící kontrolka motoru: Mohu pokračovat v jízdě?
Další významná zlepšení přišla v roce 2011. Výrobci izolovali katalyzátor od motoru, aby zabránili přehřívání oleje. Tyto kroky výrazně zvýšily spolehlivost motoru a snížily výskyt vážných poruch.
Spotřeba a praktické využití
Skutečná spotřeba motoru HTP se pohybuje okolo 5,5 – 6 litrů na 100 km, pokud jezdíte ve městě nebo mimo dálnici. Při jízdě na dálnici však spotřeba významně stoupá, často až na dvouciferné hodnoty. Proto je tento motor ideální zejména pro městské automobily a kratší trasy.
Pokud plánujete koupi vozidla s motorem HTP, důkladně zvažte jeho využití. Pokud často jezdíte na dálnici, měli byste zvážit alternativy s větším objemem a lepší dynamikou při vyšších rychlostech.
Dlouhá spolehlivost a životnost
Životnost motoru 1.2 HTP se liší v závislosti na verzi a údržbě. Starší verze před rokem 2009 měly průměrnou životnost okolo 200 000 km, zatímco modernizované verze po roce 2009 dosahovaly životnosti až 220 000 km. Klíčovým faktorem pro dlouhou životnost byla pravidelná údržba, zejména kontrola a výměna rozvodového řetězu a zabránění přehřívání motoru.
Recenze a zkušenosti uživatelů
Zkušenosti majitelů motoru 1.2 HTP se různí. Následují tři shrnutí recenzí, které lidé sdíleli na různých fórech a diskusních stránkách:
1. Město a krátké trasy
Majitelé často chválí motor za nízkou spotřebu při jízdě ve městě a na krátké trasy. Díky jednoduchosti konstrukce a levné údržbě je ideální pro řidiče, kteří nepotřebují velký výkon, ale ocení ekonomickou provoz. Mnozí však varují před pravidelným používáním na dálnicích, kde spotřeba významně roste.
2. Problémy s řetězem
Jedna z nejčastějších stížností se týká rozvodového řetězu. Starší modely měly problém s natáhnutím nebo přeskočením řetězu, což způsobovalo nepravidelný chod motoru a svítící kontrolku motoru. Uživatelé doporučují pravidelnou kontrolu a včasnou výměnu, aby se předešlo větším škodám.
3. Poruchovost v raných verzích
Recenze z diskusních fór často zmiňují problémy s katalyzátorem a hlavou válců, zejména u prvních verzí motoru (BMD/AWY). Někteří majitelé měli opakované problémy s přehříváním oleje a usazením karbonu, což si vyžadovalo drahé opravy. Tyto problémy však byly postupně vyřešeny u pozdějších modelů.
Závěr
Motor 1.2 HTP je dnes výrazně spolehlivější, než byl při svém debutu. Starší verze však mohou stále způsobovat problémy, zejména pokud nebyly pravidelně udržovány. Pokud kupujete ojeté vozidlo s tímto motorem, ujistěte se, že byla vykonána potřebná údržba a opravy známých slabin.
HTP je vhodnou volbou pro městské automobily, které potřebují úsporný a kompaktní motor. Pokud však od auta očekáváte vyšší výkon na dálnici či při delších trasách, zvolte raději jinou alternativu.