AUTORIDE

Startér motoru: Jak funguje a jak se projevuje jeho porucha?

Startér
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Startér je zařízení, které má dostat pístový spalovací motor do provozu. Startér potřebují všechny motory, které při startování nedokážou samovolně vytvořit točivý moment.

V tomto článku si posvítíme na funkci startéru, z čeho se skládá a co všechno musí tento komponent splňovat. Kromě toho se ve zkratce podíváme na to, co může způsobit poškození startéru.

Obsah

Co je startér motoru?

Pro uvedení motoru do chodu je tedy třeba roztočit motor do otáček. Tyto otáčky, potřebné ke spuštění motoru, se nazývají spouštěcí otáčky a liší se od typu motoru následovně:

Abychom tomu správně rozuměli, nejedná se o otáčky startéru, ale o otáčky setrvačníku motoru, který je pomocí startéru roztočený.

Jak funguje startér?

Při startování se vysune ze startéru malé ozubené kolečko zvané pastorek, které zapadne svým ozubením do ozubení setrvačníku a následně se zapne elektromotor startéru – ten roztočí motor.

Po uvolnění klíče se ozubené kolečko (pastorek) vrátí zpět do původní polohy, čímž se přeruší mechanické spojení startéru a setrvačníku, přičemž se vypne i elektromotor.

Pokud by se pastorek startéru nevrátil do původní polohy, poškodily by jeho vysoké otáčky nejen samotný startér, ale také setrvačník motoru.

Startéry rozdělujeme podle napájecího napětí:

  • 12 V - osobní auta, mini dodávky, dodávky a traktory

  • 24 V - autobusy, kamiony a jiná nákladní vozidla

  • 48 V - stacionární stroje

Startér motoru automobilu se skládá z následujících komponentů:

  • Pouzdro

  • Volnoběžka

  • Rotor

  • Stator

  • Držák kartáčů

  • Solenoid

Startér musí splňovat:

  • musí vydržet přibližně 50 tisíc startů

  • pokud je v autě start-stop systém, životnost startéru je přibližně 200 tisíc startů

  • musí roztočit motor do minimální teploty -30 stupňů Celsia

  • během své životnosti by měl být bezúdržbový

  • musí být chráněn před přetížením při spuštění spalovacího motoru

  • ozubené kolečko musí po celou dobu startu zůstat zapadlé

  • po spuštění motoru nebo vypnutí motoru se musí kolečko okamžitě vrátit na své původní místo

  • konstrukční řešení musí zajistit, aby došlo k dokonalému zasunutí pastorku iv případě, že se jeho zub dostane na zub ozubeného věnce setrvačníku

Poškození startéru

Pokud se startér protáčí naprázdno, může to znamenat vadnou volnoběžku nebo vylámané zuby ozubeného věnce setrvačníku či pastorku. Pokud se startér nepřetočí, obvykle to bývá vadná spínací cívka nebo špatný kontakt.

Startér má velkou spotřebu energie, což je důvod, proč při častých startech a krátkých jízdách může dojít k vybití autobaterie iv případě, že je auto ve 100% technickém stavu.

Jedno startování motoru by nemělo trvat déle než 5 sekund. Pokud se motor nepodaří nastartovat napoprvé, měl by si startování opakovat 3 až 5 krát s 30 sekundovou pauzou mezi starty.

Pokud se ti ale ani po těchto pokusech nepodaří auto nastartovat, měl bys otevřít kapotu a začít hledat problém. Může jich být hned několik. Pokud je startér v pořádku, měl by ses v první řadě zaměřit na autobaterii, která v případě, že je vybitá, nedokáže dodávat dostatečné množství energie do elektromotoru startéru.

Další častou příčinou, hlavně v zimním období, může být zamrzlý palivový filtr, respektive ucpaný parafínovými vločkami. V takovém případě se palivo do spalovacího prostoru motoru nedostane a ty tak můžeš motor přetáčet jak dlouho jen chceš.

Závěr

Je úplně jedno, jaké auto doma máš, pokud není startér v pořádku, dál se s ním nepohneš.