Palivový filtr: Proč bys neměl zapomínat na jeho výměnu?

Oil and fuel filter
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Palivový filtr se nachází v systému palivového potrubí téměř každého spalovacího motoru. Tento filtr odstraňuje z paliva nečistoty, drobné částečky rzi, ale také vodu, která způsobuje korozi vstřikovacího systému.

V tomto článku si posvítíme na to, k čemu slouží palivový filtr, kdy jej vyměnit a proč je důležité na jeho výměnu nezapomínat.

Obsah

K čemu slouží palivový filtr?

Dnešní moderní palivové systémy mají velmi nízkou toleranci vůči nečistotám a bez palivového filtru by se nedokázaly obejít. Nepřefiltrované palivo může obsahovat velké množství nečistot, které by se mohlo dostat do vstřikovacího systému a palivového čerpadla.

Pokud by se nečistoty dostaly do vstřikovacího systému či palivového čerpadla, mohlo by nastat rychlé opotřebení či dokonce poruchu těchto komponentů.

Palivový filtr navíc pozitivně působí na výkonnost motoru, protože čím méně nečistot a vody se nachází v palivu, tím účinněji může být zapálena směs paliva a vzduchu.

Jak funguje palivový filtr?

Některé palivové filtry, které se nacházejí zejména ve vznětových motorech, mají podobný tvar misky, která zachycuje a shromažďuje vodu na svém dně. Voda na dně filtru se pak může odčerpat výpustným šroubem, který se nachází na spodní části filtru.

Mnohé palivové filtry mohou být vybaveny snímačem vody, který signalizuje nadměrné množství vody v palivu výstražnou kontrolkou na palubové destě. Voda je v palivovém systému nežádoucí kapalinou, protože způsobuje korozi, ale také nedostatečné mazání.

V blízkosti palivového filtru se může nacházet i ohřívač nafty, který v případě nízkých teplot, brání vytváření parafínového vosku, který by mohl zastavit tok paliva k motoru.

Pokud palivový filtr nefunguje správně a do paliva se dostane příliš mnoho nečistot, na přístrojové desce se může také rozsvítit kontrolka EPC. Tato kontrolka se rozsvítí iv případě celé řady jiných problémů, ale jedním z důvodů mohou být právě nečistoty v palivu.

K čištění paliva se používají:

  • Filtrační vložky - Jsou umístěny, nejčastěji v plastovém obalu a při jejich výměně se mění jen samotná vložka, přičemž obal je neměnný. Filtrační vložky mohou být vyrobeny z filtračního papíru nebo z textilu.

  • Výměnný palivový filtr - Obal a filtrační vložka výměnného filtru tvoří jeden celek. Tento celek se během údržby vyměňuje za nový.

Výměna palivového filtru

Palivový filtr se musí měnit v pravidelných intervalech, a to buď výměnou celého filtru nebo jen jeho vložky. Některé speciální filtry jsou však navrženy tak, že se mohou čistit a opětovně použít. Pokud se palivový filtr pravidelně nemění, může se zanést nečistotami, což způsobí snížení výkonu motoru, protože do spalovacího prostoru se nedostává dostatečné množství paliva.

Cena palivových filtrů je velmi závislá na typu motoru, ale také značky, respektive výrobce filtru, přičemž rozdíl v ceně může být až několik stovek korun. Například u dieselového motoru 1.9 D 51kW se mění jen samotná filtrační vložka, která stojí cca 220 Kč au motoru 1.6 HDi 80kW se mění celý filtr, jehož cena se pohybuje přibližně kolem 475 Kč.

Můžeme však říci, že palivový filtr patří spíše mezi levné součástky, kterými jsou naše automobily vybaveny, a tak není důvod, proč bys ho neměl v případě potřeby vyměnit.

Jak často měnit palivový filtr?

Interval výměny palivového filtru se liší v závislosti na typu motoru, výrobce filtru, ale i na kvalitě paliva, které do svého auta tankuješ. Této součástce by si měl věnovat zvýšenou pozornost zejména před příchodem zimního období.