AUTORIDE

Start stop systém: Jak funguje a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Start-stop
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Start stop systém se dnes nachází v téměř všech nových automobilech. Start stop systém dokáže automaticky vypnout motor vždy, když automobil zastaví a nachází se v klidovém režimu.

Díky vypínání motoru má tento systém šetřit palivo, ale také snižovat množství emisí. Jaká je ovšem pravda? Ke všemu se postupně dostaneme.

Obsah

Historie Start stop systému ve zkratce:

Úplné první zařízení, které fungovalo na podobném principu jako start stop systém, vyvinula automobilka Toyota v roce 1964. O něco později přišla automobilka Fiat s podobným systémem, který pojmenovala City matic a v devadesátých letech přišel tento systém do Volkswagenu Golf Mk3 Ecomatic.

Masivně se však start stop systém v automobilech začal nasazovat až s příchodem emisní normy Euro 5.

Start stop systém dnes:

Jak jsem již zmiňoval, start stop systém dokáže automaticky vypnout motor v případě, kdy vozidlo zastaví a nachází se v klidovém režimu (zařazený neutrál a vyšlápnutý spojkový pedál).

Pokud start stop systém vypne motor a řidič chce dále pokračovat v jízdě, stačí jednoduše stlačit spojkový pedál a motor se automaticky nastartuje. Automobily vybavené start stop systémem mají speciální startér, který má výkonnější elektromotor, tišší chod a jeho životnost by měla být výrazně vyšší než životnost klasického startéru.

Pro správnou funkci tohoto systému je však kromě speciálního startéru zapotřebí i několik čidel a snímačů, které kontrolují, zda motor pracuje naprázdno, zda se kola automobilu nehýbou a zda má akumulátor dostatek energie pro opětovné nastartování motoru.

Pokud jsou všechny tyto podmínky splněny, motor se vypne. Po stisku spojky se však motor potichu nastartuje a řidič může opět pokračovat v jízdě.

Výhody start stop systému:

Výhodou tohoto systému je snížení spotřeby paliva a produkce emisí. Nejvíce se však tyto výhody projeví při jízdě v hustém městském provozu a při stání v kolonách.

Výrobci automobilů, které jsou vybaveny systémem start stop udávají snížení spotřeby paliva přibližně o 10% v závislosti na typu vozidla a motorizaci.

Třeba však dodat, že i přes udávanou sníženou spotřebu paliva, není start stop systém velmi oblíbený a tak ho mnoho řidičů vypíná ihned po každém nastartování auta.

Nevýhody start stop systému:

Zmíněné výhody start stop systému jsou velmi diskutabilní, protože jsou založeny čistě na provozu auta v městském prostředí či kolonách, kdy motor dlouho běží na prázdno, a to navíc tehdy, když je motor správně zahřátý na svou provozní teplotu. Systém start stop totiž nebývá vždy správně vyladěn a tak vypíná motor i v případě, že je motor studený. Otázná je i životnost startéru a akumulátoru, která se při využívání tohoto systému výrazně zkracuje.

Kromě toho má start stop systém dopad také na komfort posádky automobilu, protože pokud motor nebere, nefunguje ani kompresor klimatizace, což může být v horkých dnech velmi nepříjemné. Systém start stop také zhoršuje plynulost provozu, protože motor potřebuje nějaký čas k nastartování ještě před tím, než se pohne z místa.

Prodloužení času, kdy může řidič vystartovat z místa však může vést k nebezpečným situacím, a to zejména tehdy, snažíte-li se vyjet z vedlejší silnice na hlavní silnici po které se blíží další vůz.

Posledním a asi nejdůležitějším důvodem, proč je start stop systém tak velmi zatracován, je fakt, že v reálném provozu potvrdí, že úspora paliva je jen minimální a v případě krátkých jízd v chladném počasí, kdy start stop systém vypíná studený motor, je „spotřeba paliva ještě větší.

Prohlédni si krátkou videoukázku, jak funguje start stop systém: