AUTORIDE

Rozvody v autě: K čemu slouží a jak často je měnit?

Motor
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Rozvody, respektive rozvodové řemeny nebo hnací řemeny vačkového hřídele, hrají ve spalovacích motorech klíčovou roli. Synchronizují otáčení klikové hřídele a vačkové hřídele, aby se zajistilo správné časování ventilů, což umožňuje efektivní výkon motoru.

V tomto článku si posvítíme na funkci rozvodů, z čehož jsou složeny a kdy je měnit.

Obsah

Rozdíl - řemen a řetěz

Na začátek si uděláme jasno v pojmech. Určitě jsi už slyšel, že existuje nějaký řemen a nějaký řetěz. Rozvodový řemen je ozubený, vyrobený z vysoce kvalitní gumy a je zakryt ochranným krytem.

Rozvodový řetěz je vyroben z kovu, podobný řetězu kol. Její aktivita probíhá uvnitř motoru. Proto ji maže motorový olej, který je nutno pravidelně měnit podle typu vozidla a stylu jízdy. Samotný řetěz se vyměnit nemusí, pokud s ním není problém.

Hlavní díly rozvodů

  • Rozvodový řemen

  • Sada kladek a rozvodového řemene

  • Ozubený řemen (napínání a vedení)

  • Napínací kladka

  • Oběhová / vodící kladka

Materiály a výroba rozvodů

Rozvodové řemeny jsou vyrobeny z různých materiálů, aby splňovaly specifické požadavky na výkon. Některé běžné materiály zahrnují:

1. Neopren

Neopren je oblíbeným materiálem pro rozvodové řemeny díky své vynikající odolnosti vůči oleji, teplu a opotřebení. Často je vyztužený skleněnými vlákny nebo aramidovými vlákny pro zvýšení pevnosti v tahu a odolnosti.

2. Polyuretan

Polyuretanové rozvodové řemeny nabízejí vynikající chemickou odolnost a vynikající mechanické vlastnosti, jako je vysoká odolnost proti opotřebení a nízké prodloužení. Obvykle jsou vyztuženy ocelovými nebo aramidovými vlákny pro zvýšení pevnosti.

3. Guma

Gumové rozvodové řemeny jsou nákladově efektivní a poskytují dobrou flexibilitu, díky čemuž jsou vhodné pro širokou škálu aplikací. Nicméně nemusí být tak odolné jako jiné materiály, například neopren nebo polyuretan.

Ozubené řemeny se vyrábějí pomocí různých procesů včetně lisování, vytlačování a kalandrování. Během výroby se materiál pásu vytvaruje do požadovaného tvaru a výztužná vlákna se zapustí do konstrukce pásu.

Kontrola rozvodů

Rozvodový řemen běžně neuvidíš pod kapotou. Skrývá se pod kovovými a plastovými kryty. Tvůj mechanik může odstranit jeden z krytů a podívat se, jaký je stav rozvodového řemene.

Může se pokazit i rozvodový řetěz?

Ano. Problémy rozvodových řetězů nejsou neobvyklé. Riziková jsou převážně auta s vysokou hranicí najetých kilometrů. Je vystavena opotřebování a časem se oddeří.

Při životnosti řetězu hraje hlavní roli motorový olej. Pokud je nekvalitní nebo je-li málo, může způsobit rychlejší opotřebení rozvodového řetězu.

Údržba a výměna rozvodů

Správná údržba a včasná výměna rozvodů je nezbytná pro zabránění poškození motoru a zajištění optimálního výkonu. Některé tipy pro údržbu zahrnují:

  • Pravidelná kontrola rozvodů: Zkontroluj, respektive dej zkontrolovat, zda rozvodový řemen nevykazuje známky opotřebení, jako jsou praskliny, roztřepení nebo chybějící zuby. V případě těchto problémů je třeba rozvody vyměnit.

  • Dodržuj doporučení výrobce: Doporučený interval výměny najdeš v návodu k obsluze svého vozidla. Obecně by se rozvodové řemeny měly vyměňovat každých 90 000 až 160 000 kilometrů.

  • Výměna souvisejících komponentů: Při výměně rozvodového řemene je dobré vyměnit i vodní čerpadlo a napínací kladky, protože tyto komponenty se mohou časem opotřebovat a ovlivnit výkon rozvodů.

Nejčastější problémy rozvodů

U rozvodů je třeba rozlišovat o jaké rozvody jde. Jestli tam máš řemen nebo řetěz. Nejzávažnější problém je roztržený ozubený řemen. Nejhorší je, že ti auto tento problém nijak nesignalizuje. Žádná kontrolka ani divný zvuk z motorové části.

Nebezpečný je i styk pístu s ventilem. Jedná se o velmi nákladnou poruchu. Pokud se ti to stane, dej si vyměnit také napínací mechanismus a kladku. Nejproblematičtějšími poruchami při rozvodech jsou kladky. Umí se pokazit velmi často.

Výměna rozvodů není levná záležitost

Výměna rozvodového řemene

Hlavním úkolem rozvodového řemene je časově přesné otevírání a zavírání ventilu s pohybem pístů nahoru a dolů. Připrav si peněženku. Výměna rozvodového řemene je jedním z nejnákladnějších prvků údržby, které tě mohou zasáhnout v souvislosti s autem.

Může řetězový řemen překonávat doporučený interval? Ano, v některých případech. Může se však stát, že se řemen poškodí i dávno před tím, než je doporučeno jej vyměnit.

Ve většině případů je předčasné selhání rozvodového řemene způsobeno unikajícími vodními čerpadly, nevhodným napětím a při namočení rozvodového řemene do motorového oleje.

Nezapomeň vyměnit vše

Odborníci doporučují neměnit součástky postupně. Vždy při výměně podle předepsaných kilometrů od výrobce je třeba vyměnit úplně vše, co se týká rozvodů. NejčasteJde o řemen, kladky a vodní čerpadlo.

I řetěz se může opotřebovat

Motor se zpomalí nebo má problémy při startu. Řetěz se při používání vytáhne a roztáhne. Následně se zapalování a časování ventilu zpomaluje. U řetězu máš jednu výhodu. Když je opotřebovaná, umí vydávat různé zvuky. Právě tehdy víš, že není všechno s kostelním řádem.

Jsou vozidla, která mají ve svých motorech dva nebo dokonce až tři řetězy. Tvůj mechanik může po důsledné kontrole doporučit nahradit všechny řetězy najednou. Ceny za výměnu rozvodových řetězů se mohou lišit. Zpravidla se pohybují v intervalu od 10 do 35 tisíc Kč. Vše závisí na modelu tvého auta.

Pokud jsi zručný, můžeš si je v autě nahradit i sám. Musíš však dodržet správný postup pro nastavení časování při osazování nového řetězu. Informace jak na to najdeš v servisní příručce svého auta. Pokud chceš mít jistotu, raději to dej dělat profíkům v autoservisu.

Závěr

Aby ses vyhnul problémům s rozvody je důležitě pravidelně měnit motorový olej. Někdy i 100 - 200 km navíc umí udělat šarapatu. Při výměně samozřejmě dbej také na výměnu všech potřebných filtrů.