Motor uložený ve středu: Jaké jsou výhody tohoto uspořádání?
Motor uložený ve středu patří mezi tři základní koncepce umístění motoru v automobilu. Pokud je motor uložen ve středu automobilu, znamená to, že se nachází před zadní nebo za přední nápravou.
Takové umístění motoru umožňuje zlepšit kromě jízdních vlastností automobilu i ty brzdné.
Obsah
Stručná historie motoru uloženého ve středu
První automobil, který využíval koncepci motoru uloženého ve středu, byl v podstatě první automobil na světě, který byl vyroben v roce 1885. Mnohem známější je však první superauto, ve kterém byla koncepce motoru uprostřed použita.
Šlo o Lamborghini Miura, vyrobené v roce 1966, které mělo motor uložený ve středu, přesněji před zadní nápravou.
Motor uložen ve středu a jeho výhody a nevýhody
Díky tomu, že je motor umístěn uprostřed automobilu, je tlak na obou jeho nápravách téměř stejný (obvykle 50:50, 40:60 nebo 60:40). Takové rozložení hmotnosti zlepšuje stabilitu automobilu, ale také eliminuje nedotáčivost a přetáčivost.
Mezi nevýhody uložení motoru ve středu automobilu však můžeme zařadit hlavně omezení místa v interiéru a také větší rozměry auta. Právě z tohoto důvodu se toto uspořádání používá především jen u sportovních automobilů.
Typy uložení motoru uprostřed automobilu
- Za přední nápravou
- Před zadní nápravou
Motor uložený ve středu za přední nápravou
Za přední nápravou se zadním náhonem:
Tato koncepce uspořádání automobilu využívá motor umístěný za přední nápravou v kombinaci se zadním náhonem. Koncepce automobilu s motorem za přední nápravou a zadním náhonem se označuje zkratkou FMR, která je odvozena z anglického Front-Mid engine Rear whell drive.
Tuto koncepci využívají například automobily jako Aston Martin DB9, BMW Z4, Honda S2000 či Mercedes-Benz SLS AMG a další.
Za přední nápravou s předním náhonem:
Tato koncepce uspořádání automobilu se od koncepce FMR liší tím, že má hnanou přední nápravu. Automobilů s touto koncepcí je jen velmi málo. Mezi ně patří například Acura Vigor, Citroën Traction Avant, Citroën DS, Renault 4.
Dnes se však tato koncepce využívá převážně u velkoprostorových vozidel. Koncepce motoru za přední nápravou a předním náhonem se označuje zkratkou FMF.
Za přední nápravou s náhonem na čtyři kola:
Koncepce motoru za přední nápravou a náhonem na všechna čtyři kola se označuje zkratkou FM4. Od koncepcí FMR a FMF se liší jen tím, že jsou poháněna všechna čtyři kola na obou nápravách.
Tuto koncepci využívají například automobily jako Ferrari FF, Nissan GT-R a další.
Motor uložený ve středu před zadní nápravou
1. Před zadní nápravou se zadním náhonem:
Tato koncepce se označuje zkratkou RMR a hovoří se o ní jako o základní koncepci uspořádání automobilu právě proto, že ji využíval první automobil.
Koncepce uspořádání automobilu s motorem uloženým před zadní nápravou a zadním náhonem pratří mezi nejčastěji využívané koncepce supersportovních automobilů.
Mezi ně můžeme zařadit například Lamborghini Countach, Lamborghini Diablo, Lamborghini Miura, Ferrari 458 Italia, Ferrari Enzo, Ferrari F40, Koenigsegg Agera, Pagani Zonda a další.
2. Před zadní nápravou s náhonem na čtyři kola:
Koncepce tohoto typu se označuje jako RM4 a má oproti koncepci RMR jen jeden rozdíl a tím je právě náhon na všechna čtyři kola.
Využívají ji zejména supersportovní automobily jako například Lamborghini Aventador, Lamborghini Gallardo a další.