Intercooler: Jak funguje ak čemu slouží mezichladič stlačeného vzduchu?
Intercooler je anglický výraz pro mezichladič stlačeného vzduchu a jeho funkcí je zchlazení ohřátého stlačeného vzduchu vycházejícího z turbodmychadla.
V tomto článku si posvítíme na to, jak funguje mezichladič stlačeného vzduchu, jaké má výhody a jak napomáhají dosáhnout lepší účinnosti motoru, zvýšeného výkonu a lepší spotřeby paliva.
Obsah
Co je intercooler?
Intercooler je výměník tepla, který se používá v motorech s turbodmychadlem pro chlazení stlačeného vzduchu před vstupem do spalovací komory motoru.
Turbodmychadlo stlačuje vzduch nasávaný do motoru, čímž zvyšuje jeho hustotu a umožňuje dodávat do spalovacího procesu více kyslíku. Tento proces ovšem vytváří teplo, které snižuje hustotu vzduchu a může vést ke snížení výkonu.
Intercooler pomáhá tyto problémy zmírnit tím, že ochlazuje stlačený vzduch a zvyšuje jeho hustotu, což umožňuje dodávání většího množství kyslíku do spalovacího prostoru motoru. To vede ke zvýšení účinnosti motoru a vyššímu výkonu motoru, což vede k lepšímu celkovému výkonu.
Typy mezichladičů
Existují dva hlavní typy mezichladičů: vzduch-vzduch a vzduch-voda. Intercooler fungující na bázi vzduch-vzduch využívá okolní vzduch k ochlazování stlačeného vzduchu, zatímco mezichladič vzduch-voda využívá kapalnou chladící kapalinu k absorbování a odvádění tepla.
Mezichladiče na bázi vzduch-vzduch jsou více rozšířeny zejména pro jejich jednoduchost a nižší cenu, ale mezichladiče na bázi vzduch-voda nabízejí efektivnější chlazení a jsou vhodnější pro výkonnější motory.
Schéma dvoustupňového kompresoru s mezichladičem
Intercooler a nejčastější umístění
Intercooler může mít různé rozměry a je umístěn do motorového prostoru tak, aby měl co největší přísun vzduchu. Proto je intercooler nejúčinnější tehdy, když se auto pohybuje co největší rychlostí.
Front Mounted Intercooler - umístěný vpředu, za předním nárazníkem
Side Mounted Intercooler - umístěn na boku, v oblasti blatníku, nárazníku
Top Mounted Intercooler - je umístěn nahoře nad motorem, na kapotě se nachází sací otvor (viz titulní fotka)
Výhody mezichladiče
Intercooler nabízí několik výhod pro motory s turbodmychadlem, a to:
Zvýšená účinnost motoru: Chlazením stlačeného vzduchu intercooler zvyšuje jeho hustotu a umožňuje dodávat do spalovacího procesu více kyslíku. To vede k vyšší účinnosti motoru a lepší spotřebě paliva.
Vyšší výkon: Mezichladič umožňuje vyšší plnící tlak, výsledkem čehož je vyšší výkon.
Snížené opotřebování motoru: Snížením klepání motoru mezichladič pomáhá snižovat opotřebování motoru a zvyšuje jeho životnost.
Lepší spolehlivost: Intercooler pomáhá snižovat pravděpodobnost selhání motoru v důsledku vysokých teplot a jiných faktorů.
Závěr
Intercooler je základní součástí každého motoru s turbodmychadlem, který nabízí zvýšenou účinnost motoru, vyšší výkon a vyšší spolehlivost. Jelikož je však intercooler citlivé zařízení, je velmi náchylný k mechanickému poškození.
Toto zařízení ztrácí svou účinnost, pokud se na jeho povrchu nacházejí nečistoty, nebo se v něm nacházejí trhliny, díry, popřípadě tehdy, propouští-li turbo do sacího traktu motorový olej. Poškozený nebo znečištěný intercooler se ohlásí sníženým výkonem a vyšší spotřebou paliva.