AUTORIDE

Intercooler: Jak funguje ak čemu slouží mezichladič stlačeného vzduchu?

Intercooler
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Intercooler je anglický výraz pro mezichladič stlačeného vzduchu a jeho funkcí je zchlazení ohřátého stlačeného vzduchu vycházejícího z turbodmychadla.

V tomto článku si posvítíme na to, jak funguje mezichladič stlačeného vzduchu, jaké má výhody a jak napomáhají dosáhnout lepší účinnosti motoru, zvýšeného výkonu a lepší spotřeby paliva.

Obsah

Co je intercooler?

Intercooler je výměník tepla, který se používá v motorech s turbodmychadlem pro chlazení stlačeného vzduchu před vstupem do spalovací komory motoru.

Turbodmychadlo stlačuje vzduch nasávaný do motoru, čímž zvyšuje jeho hustotu a umožňuje dodávat do spalovacího procesu více kyslíku. Tento proces ovšem vytváří teplo, které snižuje hustotu vzduchu a může vést ke snížení výkonu.

Intercooler pomáhá tyto problémy zmírnit tím, že ochlazuje stlačený vzduch a zvyšuje jeho hustotu, což umožňuje dodávání většího množství kyslíku do spalovacího prostoru motoru. To vede ke zvýšení účinnosti motoru a vyššímu výkonu motoru, což vede k lepšímu celkovému výkonu.

Typy mezichladičů

Existují dva hlavní typy mezichladičů: vzduch-vzduch a vzduch-voda. Intercooler fungující na bázi vzduch-vzduch využívá okolní vzduch k ochlazování stlačeného vzduchu, zatímco mezichladič vzduch-voda využívá kapalnou chladící kapalinu k absorbování a odvádění tepla.

Mezichladiče na bázi vzduch-vzduch jsou více rozšířeny zejména pro jejich jednoduchost a nižší cenu, ale mezichladiče na bázi vzduch-voda nabízejí efektivnější chlazení a jsou vhodnější pro výkonnější motory.

Schéma dvoustupňového kompresoru s mezichladičem

Intercooler

Intercooler a nejčastější umístění

Intercooler

Intercooler může mít různé rozměry a je umístěn do motorového prostoru tak, aby měl co největší přísun vzduchu. Proto je intercooler nejúčinnější tehdy, když se auto pohybuje co největší rychlostí.

  • Front Mounted Intercooler - umístěný vpředu, za předním nárazníkem

  • Side Mounted Intercooler - umístěn na boku, v oblasti blatníku, nárazníku

  • Top Mounted Intercooler - je umístěn nahoře nad motorem, na kapotě se nachází sací otvor (viz titulní fotka)

Výhody mezichladiče

Intercooler nabízí několik výhod pro motory s turbodmychadlem, a to:

  • Zvýšená účinnost motoru: Chlazením stlačeného vzduchu intercooler zvyšuje jeho hustotu a umožňuje dodávat do spalovacího procesu více kyslíku. To vede k vyšší účinnosti motoru a lepší spotřebě paliva.

  • Vyšší výkon: Mezichladič umožňuje vyšší plnící tlak, výsledkem čehož je vyšší výkon.

  • Snížené opotřebování motoru: Snížením klepání motoru mezichladič pomáhá snižovat opotřebování motoru a zvyšuje jeho životnost.

  • Lepší spolehlivost: Intercooler pomáhá snižovat pravděpodobnost selhání motoru v důsledku vysokých teplot a jiných faktorů.

Závěr

Intercooler je základní součástí každého motoru s turbodmychadlem, který nabízí zvýšenou účinnost motoru, vyšší výkon a vyšší spolehlivost. Jelikož je však intercooler citlivé zařízení, je velmi náchylný k mechanickému poškození.

Toto zařízení ztrácí svou účinnost, pokud se na jeho povrchu nacházejí nečistoty, nebo se v něm nacházejí trhliny, díry, popřípadě tehdy, propouští-li turbo do sacího traktu motorový olej. Poškozený nebo znečištěný intercooler se ohlásí sníženým výkonem a vyšší spotřebou paliva.

Krátká ukázka zobrazující jak funguje intercooler: