Twin Spark: Znáš technologii dvojitého zapalování?

Alfa Romeo 16V Twin Spark
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Technologii Twin Spark používá ve svých motorech automobilka Alfa Romeo. Twin v překladu znamená dvojitá a Spark je svíčka, čili dvojitá svíčka. Twin Spark ve zkratce TS tedy označuje dvojité zapalování prostřednictvím dvou zapalovacích svíček na každý jeden válec.

Výhodou dvojitého zapalování je dosažení optimálnějšímu spalování a tedy vyššího výkonu a nižších emisí.

Obsah

Historie technologie Twin Spark

Technologie Twin Spark byla poprvé použita v automobilu Alfa Romeo Grand Prix v roce 1914. Technologii dvojitého zapalování používala Alfa Romeo ve svých závodních vozidlech v šedesátých letech, aby tak motoru umožnila dosáhnout vyššího výkonu.

Do osobních automobilů se rozhodla použít Alfa Romeo technologii TS až začátkem osmdesátých let, aby tak zvýšila jejich výkonnost a pomohla splnit přísnější emisní kontroly. Prvním sériově vyráběným vozem s technologií Twin Spark se stala v roce 1987 Alfa Romeo 164, která skrývala pod kapotou benzínový dvoulitr pod označením 2.0 TS.

Jednalo se o řadový čtyřválec s osmiventilovou hlavou válců, který byl vybaven (na tu dobu) pokrokovými technologiemi, jako například vícebodovým vstřikováním paliva či systémem časování ventilů.

Motory Twin Spark

Všechny motory označené zkratkou TS (Twin Spark) jsou řadové čtyřválce se dvěma vačkovými hřídelemi (DOHC). Motory využívající technologii Twin Spark mají dvě zapalovací svíčky v každém jednom válci.

1. Twin Spark 8v

Motory TS s osmi ventily jsou vybaveny blokem a hlavou válců z lehkých slitin hliníku, mokrými železnými vložkami válců a vačkovou hřídelí, jsou poháněny rozvodovým řetězem. V každém válci jsou dvě stejné zapalovací svíčky, které zapalují směs současně.

Svíčky jsou umístěny mezi sacím a výfukovým ventilem (viz. na obrázku). Kvůli dvouventilovému designu tedy neexistuje prostor pro centrálně umístěnou (hlavní) zapalovací svíčku.

2. Twin Spark 16v

Motory TS se šestnácti ventily jsou vybaveny těžkým litinovým blokem se slitinovou hlavou válců a vačkovou hřídelí, jsou poháněny rozvodovým řemenem. Každý válec obsahuje jednu větší a jednu menší zapalovací svíčku. Větší svíčka je umístěna ve středu válce, mezi dvěma výfukovými a dvěma sacími ventily a menší svíčka je umístěna na okraji spalovací komory (viz. na obrázku).

Svíčky se zapalují postupně, čímž zlepšují průběh hoření a zvyšují kompresní poměr. První větší svíčka zapálí stlačenou směs, od jiskry se začne šířit oheň napříč celým spalovacím prostorem a druhá menší svíčka s malým zpožděním zapálí směs z druhé strany, čímž zajistí rovnoměrnější hoření.

U motorů Twin Spark spadají na jeden válec dvě zapalovací cívky. Jedna cívka však obsluhuje dvě svíčky, z nichž každá svíčka se nachází v jiném válci. Jedna cívka tedy obsluhuje svíčku ve válci číslo 1 a svíčku na válci číslo 4 a další cívka zase svíčku ve válci číslo 2 a válci číslo 3. Na osm svíček tedy potřebujeme čtyři cívky.

V případě, že dojde k selhání některé cívky, je jedna ze dvou svíček ve válci stále funkční. Technologie Twin Spark je velmi závislá na kvalitě svíček, proto se používají výhradně kvalitní platinové svíčky s dlouhou životností.