AUTORIDE

Tachometr: Věděl jsi jak funguje toto zařízení?

Tachometer
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Tachometr je zařízení pro měření rychlosti, které bývá často spojeno odometrem a tedy počítadlem ujeté vzdálenosti, respektive kilometrů.

Název tachometr je odvozen z řeckých slov tachos (rychlost) a metroin (měřit). Tachometr bývá v automobilech instalován na přístrojové desce.

Obsah

Historie tachometru ve zkratce:

První mechanický tachometr sestrojil v roce 1817 německý inženýr Deidrich Uhlhorn. Tento tachometr se používal od roku 1840 výhradně v lokomotivách k měření jejich rychlosti.

Do automobilového světa se toto zařízení dostalo počátkem 20 století, ale a v roce 1910 byl tachometr standardní výbavou automobilů.

Jak funguje tachometr?

Klasický tachometr obvykle měří rychlost podle otáček za jednotku času, například otáčky za minutu. Z počtu otáček hřídele tachometru je pak možno odvodit rychlost vozidla. Nejstarší tachometry pracovaly na principu odstředivé síly, která je přímo úměrná rychlosti otáčení.

Moderní elektronické tachometry zase počítají elektrické pulzy, které vznikají otáčením měřeného hřídele tachometru a přenášejí tento elektrický impuls do měřicího zařízení. Počet pulsů za jednotku času je tedy přímo úměrný rychlosti otáčení hřídele a pokud se průměr kol a převody nemění, je takto možné vypočítat obvodovou rychlost kol. Tachometr může ukazovat rychlost pomocí ručičky na kruhové stupnici nebo digitálně na displeji.

Dalším způsobem, jak můžeme změřit rychlost, je měření polohy pomocí GPS, přičemž změna polohy za jednotku času bude přímo úměrná rychlosti pohybu.

Zajímavost o tachometru

Tachometer

V našich končinách se pod pojmem tachometr obvykle myslí rychloměr spojený s počítadlem najetých kilometrů. V zahraničí, například USA či Anglie, se pod pojmem tachometr rozumí spíše otáčkoměr. V těchto zemích se rychloměr spojený s počítadlem najetých kilometrů označuje jako Speedometer.

Každý tachometr má odchylku

Ani tachometr však není dokonalý přístroj pro měření rychlosti a tak je třeba počítat s určitými odchylkami. Odchylku lze částečně zjistit jednoduchým testem, a to pomocí přesnějšího kvalitního GPS zařízení, které ukazuje rychlost vozidla.

Na autě si tedy zvolíš pomocí tempomatu ustálenou rychlost, například 130 km/ha porovnáš ji s rychlostí, kterou ukazuje GPS. Rozdíl mezi těmito dvěma hodnotami bude tedy odchylka tachometru.

Proč má tachometr odchylku? Výrobci si totiž nemohou dovolit, aby tachometr ukazoval menší rychlost, než ve skutečnosti auto jede. To však neznamená, že někde se nemůže stát chyba a tachometr nemůže ukazovat nižší rychlost než ve skutečnosti jdeš.

Pokud je však tvoje auto ve správném technickém stavu a jsou na něm obuty pneumatiky, které odpovídají technickému průkazu, tachometr nebude ukazovat nižší rychlost než jedeš, ale vždy jen vyšší.

Běžná odchylka tachometru při vysokých dálničních rychlostech je cca 10 až 15 km/h. Některé automobily však mají dokonce tak velkou odchylku, že při takových rychlostech ukazují až o 20 km/h více a ve výjimečných případech až o 30 km/h větší rychlost, než se ve skutečnosti auto pohybuje.

Právě proto není třeba věřit legendám na fórech od majitelů motorů o obsahu 1.2 litru s maximální rychlostí 160 km/h, kteří na svém autě údajně dosáhli rychlosti na rovince 190 km/h. Respektive dosáhli, ale bohužel jen na tachometru, jejich reálná rychlost byla mnohem nižší.

Stáčení tachometru - Běžná praxe?

Tachometer

V dnešní době najdeš jen velmi málo aut, která by neměla upravený stav tachometru. Nízký nájezd km totiž zatraktivňuje a zvyšuje cenu ojetého automobilu. Mnoho lidí si tedy vybírá automobil jen podle počtu najetých kilometrů a ne zrovna podle technického stavu automobilu bez ohledu na to, jaký počet kilometrů má automobil najetých.

Nesmíme zapomínat, že i automobil, který má najetých 400 000 km a bylo o něj dobře postaráno, může být v lepším stavu než automobil, který má reálných 200 000 km, o který však nebylo dobře postaráno a majitel jeho údržbu zanedbával. Právě toto je důvod, proč by si při koupi ojetého automobilu neměl hledět jen na stav tachometru, který může být upraven, ale měl by ses dívat hlavně na technický stav automobilu.

Existuje totiž mnoho postupů jak snížit stav počítadla kilometrů. Na starých automobilech si dokázal přetočit tachometr bez větších problémů i sám. U moderních digitálních počítadel kilometrů je přetočení tachometru mnohem obtížnější, ale není nemožné. Zjistit, zda je automobil stočený, je velmi obtížné a v některých případech doslova nemožné.

Na co si dát pozor při koupi ojetého auta

Pomoci ti však může tvá pozornost, ale také chování majitele, od kterého chceš automobil koupit. V první řadě by sis měl všímat stavu interiéru a jeho opotřebování. Ošoupaný volant, řadící páka či různá tlačítka by se měla projevit až přibližně po 100 či 150 tisících kilometrů. Inzeráty typu TOP stav, po důchodci z Německa, najetých jen 60 000 na 10 letém autě jsou obvykle podvod a tak je raději přehlédni a hledej dál.

Kromě stavu auta si dej pozor i na ochotu prodávajícího. Pokud ti nechce dovolit zapojit auto na diagnostiku, popřípadě nechat prověřit v servisu, je téměř jisté, že prodejce něco zatajuje a tak bys měl raději od koupě ustoupit.

Při koupi jakékoli ojetiny si tedy dávej pozor a pořádně překontroluj, zda stav auta odpovídá hodnotám tachometru.

Krátká video ukázka jak funguje tachometr: