AUTORIDE

Quattro: Jak funguje pohon všech kol?

Audi
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Quattro je označení systému pohonu všech kol používané automobilkou Audi. Toto označení tedy nesou všechny modely automobily Audi, které jsou vybaveny pohonem všech čtyř kol.

Jak ovšem funguje pohon všech kol od Audi a proč není Quattro jako Quattro? Na to si posvítíme v dnešním článku.

Obsah

Historie Audi Quattro ve zkratce:

Podnětem k vývoji automobilu s pohonem všech kol byl pro automobilku Audi Volkswagen Iltis, což byl vlastně terénní automobil, který na zakázku Audi vyvíjela. Při testovacích jízdách se ovšem zrodila myšlenka zabudovat pohon všech kol i do osobního automobilu.

V roce 1977 byla tedy za účelem vývoje Audi 80 vybavena pohonem všech kol z Volkswagenu Iltis. Vznikl tedy jakýsi prototyp, který dostal označení A1. Po různých sériích testů byl tento návrh schválen a výroba vozidel s pohonem všech čtyř kol mohla začít.

Úplně prvním sériově vyráběným automobilem značky Audi, který byl vybaven pohonem všech kol se však stal až model Audi quattro v roce 1980. Tento model sklidil téměř ihned po svém představení nesmírný úspěch a tak se označení Quattro dodnes používá na všech modelech značky Audi, které jsou tímto pohonem vybaveny.

Ostatní automobilky Volkswagen koncernu však používají odlišná označení pro své 4WD automobily. Například automobilka Volkswagen používala několik názvů, které označovaly jejich vozidla vybavená pohonem všech kol, a to například název Syncro či dodnes používaný název 4Motion. Audi však používá pro své 4WD automobily vždy jen jediné označení, a to quattro.

Jak funguje Quattro, tedy pohon všech kol?

Pohon Quattro je trvalý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem, přičemž výkon je rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Automobily vybavené tímto pohonem se vyznačují velmi dobrými jízdními vlastnostmi zejména na kluzkém, mokrém a nepevném povrchu.

Naopak jejich nevýhodou je vyšší spotřeba paliva a poněkud horší dynamické vlastnosti v porovnání s automobily, které jsou vybaveny pohonem jen jedné nápravy.

Kompromis mezi pohonem všech kol

Kompromisem mezi pohonem pouze jedné nápravy a pohonem všech kol je však pohon jedné primární nápravy, využívající Haldex spojku, která v případě potřeby přerozdělí výkon mezi přední a zadní nápravu tak, že připojuje a odpojuje pohon zadní nápravy.

Takovým systémem jsou vybaveny i některé automobily značky Audi, například model TT, ale také model A3. I tyto modely nesou stejné označení, ale mnozí ho nazývají spíše fake quattro či falešné Quattro, protože z technického hlediska patří toto označení právě plnohodnotnému, stálému pohonu všech kol.

Výhody BMW xDrive oproti Audi Quattro

Oproti systému Quattro se stálým rozdělením výkonu 50:50 má BMW s pohonem xDrive mnohem menší sklon k nedotáčivosti, a to zejména díky tomu, že preferovanou poháněnou nápravou je vždy zadní náprava.

Co je to „falešné“ Quattro?

Jaký je tedy rozdíl mezi zmiňovaným Quattrem a falešným Quattrem? Automobil vybavený pravým systémem Quattro má motor i převodovku uloženou podélně. Výkon motoru je přenášen přes převodovku na diferenciál, který trvale přerozděluje sílu v poměru 50:50 na přední a zadní nápravu.

U systému "fake quattro" (falešné quattro) je zase motor a převodovka uložena příčně. Výkon motoru primárně pohání jen přední nápravu a zadní náprava se připojí pomocí Haldex spojky pouze v případě potřeby či v nouzi.

V tomto případě se tedy nejedná o pravý systém Quattro a tak ani jízdní vlastnosti automobilu neodpovídají těm, kterými disponuje automobil vybavený stálým pohonem všech kol Quattro.

Video znázorňující jak funguje pohon všech kol Quattro