Motor 1.0 TSI: Jaký je ve skutečnosti? Jeho výkon, spotřeba a spolehlivost

V posledních letech jsme si zvykli na trend snižování objemu motorů a počtu válců. Automobilky tento proces nazývají "downsizing" a prezentují ho jako způsob, jak snížit emise a spotřebu paliva.

Mezi nejdiskutovanější motory patří 1.0 TSI od koncernu Volkswagen, který se objevuje v modelech jako Škoda Octavia nebo Seat Ateca. Jak si však tento tříválec poradí s velkým a prostorným vozem? Pojďme se na to podívat.

Obsah

V článku se zaměříme na konstrukci, dynamiku, spotřebu a celkovou vhodnost motoru 1.0 TSI pro různé typy vozidel. Pokud zvažujete pořízení auta s tímto motorem, rozhodně čtěte dál.

Motor 1.0 TSI: Základní parametry a konstrukce

Motor 1.0 TSI byl vyvinut společností Volkswagen a jeho úlohou je nabídnout kompaktní, lehký a zároveň výkonný pohon pro různá vozidla. Tento motor najdete například v modelech VW Golf, Škoda Fabia, Seat Ibiza či Audi A3. Podívejme se na jeho technické parametry:

  • Typ motoru: zážehový motor s přímým vstřikováním paliva

  • Objem: 999 cm³

  • Počet válců: 3

  • Výkon: 85 kW (115 koní) při 5500 ot./min.

  • Kroutící moment: 200 Nm

  • Preplňování: turbodúchadlo

  • Materiály: blok motoru a písty z hliníku

  • Hmotnost motoru: 93 kg

Hliníková konstrukce a kompaktní rozměry snižují hmotnost, což přispívá ke zlepšení efektivity. Motor je vybaven turbodúchadlem s elektrickým ovládáním a využívá variabilní časování ventilů.

Výkon pod kapotou: Je 1.0 TSI dostatečný?

Ačkoli může motor 1.0 TSI na papíře vypadat dobře, v praxi může být situace odlišná. Testovali jsme ho ve Škodě Octavia – prostorném autě s hmotností 1225 kg. Překvapivě, dynamika motoru je na úrovni, která postačuje na běžné potřeby.

Auto zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za necelých 10 sekund a dosáhne maximální rychlosti 205 km/h. Tyto výsledky jsou slušné, avšak pro optimální výkon je nutné držet otáčky nad 2000 ot./min.

Při běžné jízdě si motor počíná tiše a kultivovaně, ale při vyšším zatížení začíná projevovat tříválcový charakter. Dynamika stačí na městskou a příměstskou jízdu, ale při dálničních rychlostech může motor narážet na své limity.

Spotřeba paliva: Mýtus nebo realita?

Automobilky často uvádějí ideální hodnoty spotřeby, které jsou dosaženy za laboratorních podmínek. Pro motor 1.0 TSI výrobce udává:

  • Město: 5,4 l/100 km

  • Mimo město: 3,9 l/100 km

  • Kombinovaná provoz: 4,5 l/100 km

Naše testy však ukázaly reálnou spotřebu, která byla výrazně vyšší. Při městské jízdě jsme naměřili 7,2 l/100 km, na okresních cestách 5 l/100 km a na dálnici při rychlosti 130 km/h dokonce až 7,5 l/100 km. Plné obsazení auta zvýšilo spotřebu o další litr.

V porovnání s většími atmosférickými motory, jako je například 2.0 Skyactiv-G od Mazdy, je rozdíl výrazný. Mazda 6 s tímto motorem dosahuje nižší spotřeby, přičemž nabízí o 50 koní více a vyšší hmotnost vozidla.

Spolehlivost a známé problémy motoru 1.0 TSI

Motor 1.0 TSI je obecně považován za spolehlivý, avšak jako u každé technologie, i zde se mohou vyskytnout určité problémy. Mezi nejčastěji hlášené patří:

  • Poruchy turbodúchadla: Někteří majitelé se setkali s problémy s ovladačem turba, zejména kolem 80 000 km. V některých případech bylo nutné vyměnit celé turbodúchadlo. Pravidelné servisní kontroly mohou pomoci předejít vážnějším poškozením.

  • Systém EPC: Objevily se případy, kdy se na palubní desce rozsvítila kontrolka EPC bez zjevného důvodu. Tento problém může být způsoben softwarovou chybou a často zmizí po několika desítkách kilometrů. Výrobce pracuje na aktualizaci softwaru k odstranění této chyby.

  • Vliv posypové soli: V oblastech s častým používáním posypové soli během zimy se doporučuje pravidelně čistit a udržovat motor, aby se předešlo možné korozi nebo poškození komponentů.

Navzdory těmto potenciálním problémům mnozí majitelé uvádějí, že motor 1.0 TSI je ekonomický a při správné údržbě dokáže bez větších obtíží překonat hranici 200 000 km.

Je důležité dodržovat doporučené servisní intervaly a věnovat pozornost jakýmkoliv nezvyklým projevům motoru, aby se zajistila jeho dlouhodobá spolehlivost.

Srovnání motoru 1.0 TSI s konkurenčními tříválcovými motory

Motor 1.0 TSI od koncernu Volkswagen se často porovnává s jinými tříválcovými motory na trhu.

V následující tabulce uvádíme základní technické parametry vybraných konkurenčních motorů:

Výrobce

Motor

Výkon (kW/k)

Kroutící moment (Nm)

Preplňování

Poznámky

Ford

1.0 EcoBoost

92/125

170

Turbo

Vysoko hodnocený pro svůj výkon a úspornost.

Honda

1.0 VTEC Turbo

93/126

200

Turbo

Nabízí plynulý chod a nízkou spotřebu paliva.

Suzuki

1.0 BoosterJet

82/111

170

Turbo

Kompaktní motor s dobrým poměrem výkon/spotřeba.

Fiat

1.0 FireFly Turbo

88/120

190

Turbo

Moderní motor s důrazem na efektivitu a nízké emise.

Opel

1.0 Turbo

77/105

170

Turbo

Spolehlivý motor vhodný pro městské a příměstské jízdy.

Kia

1.0 T-GDi

88/120

172

Turbo

Nabízí dobrý výkon a je často využíván v menších modelech značky.

Volkswagen

1.0 TSI

81/110

200

Turbo

Používaný v modelech jako VW Polo, Škoda Fabia a dalších.

Výhody a nevýhody motoru 1.0 TSI

Výhody:

  • Kompaktní rozměry a nízká hmotnost

  • Slabý výkon na svůj objem

  • Moderní technologie jako přímé vstřikování a turbodúchadlo

Nevýhody:

  • Vyšší reálná spotřeba než deklarovaná

  • Nižší životnost při intenzivním zatížení

  • Méně vhodný pro velká a těžká vozidla

Pro koho je 1.0 TSI vhodný?

Motor 1.0 TSI je ideální pro menší městská vozidla nebo hatchbacky, kde jeho výkon a efektivita mohou být plně využity. Pro větší auta, jako je Škoda Octavia nebo SUV, může být motor nedostatečný, zejména při plném zatížení nebo dálničních rychlostech.

Zkušenosti uživatelů s motorem 1.0 TSI

Majitelé vozidel s motorem 1.0 TSI sdílejí různé zkušenosti:

  • Pozitivní hodnocení výkonu a spotřeby: Uživatel na fóru Honest John uvádí, že jeho SEAT Ibiza 1.0 TSI (115 k) dosahuje spotřeby okolo 5,1 l/100 km. Oceňuje dynamiku motoru a plynulost řazení.

  • Obavy z dlouhodobé spolehlivosti: Na oficiálním fóru výrobce Škoda Auto někteří diskutující vyjadřují nejistotu ohledně životnosti tříválcových motorů 1.0 TSI v porovnání se staršími čtyřválcovými motory. Doporučují důkladné zvážení při výběru vozidla.

  • Zkušenosti s modelem Škoda Rapid: Majitel Škody Rapid 1.0 TSI (81 kW) z roku 2019 s nájezdem 30 000 km vzpomíná na obavy o výdrž spojky, zejména při rozjezdech do kopce s plně naloženým vozem. Doporučuje zvážit asistenta pro rozjezdy do kopce.

Tato zkušenost ukazuje, že motor 1.0 TSI nabízí dobrý výkon a úspornost, avšak při intenzivním zatížení mohou vzniknout určité obavy o jeho dlouhodobou spolehlivost.

Závěr: Vyhovuje vám 1.0 TSI?

Pokud hledáte motor na městskou jízdu a občasné výlety mimo město, 1.0 TSI může být vhodnou volbou. Pro náročnější použití však doporučujeme větší motor, který nabídne stabilnější výkon a nižší spotřebu při zatížení.