AUTORIDE

Blow off ventil: Víš k čemu slouží toto zařízení?

Turbodmychadlo
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Blow off ventil, také nazývaný také jako Pop off ventil, uvolňuje tlak v motorech přeplňovaných turbodmychadlem. Blow off ventil uvolňuje stlačený vzduch přímo do ovzduší.

Tento ventil má zabránit vzniku vysokého tlaku mezi turbodmychadlem a škrtící klapokou a tedy snížit opotřebení turbodmychadla, ale i samotného motoru.

Obsah

Jak funguje Blow off ventil?

Během uvolňování stlačeného vzduchu vzniká charakteristické syčení nebo pískání, v závislosti na konstrukci výstupu. Některé ventily jsou vybaveny výstupem ve tvaru trubice, díky čemuž se tento zvuk záměrně zesiluje. Právě proto si někteří majitelé automobilů s přeplňovanými motory kupují tento ventil výhradně pro jeho zvukový efekt i tehdy, když jej motor nepotřebuje.

Blow off ventil je spojen přes podtlakovou hadici se sběračem sacího potrubí za škrticí klapkou. Když je škrtící klapka otevřená, tlak vzduchu je na obou stranách pístu Blow off ventilu stejný a pružina udržuje píst dolů.

Související článek - Škrticí klapka: Jak funguje a její možné poruchy

Pokud je však škrticí klapka zavřená, tlak stlačeného vzduchu z turbodmychadla vytlačí píst ventilu nahoru a otevře tak tlaku vzduchu výstup do atmosféry, nebo zpět do turbodmychadla.

Co je úkolem Blow off ventilu?

Bez Blow off ventilu se nahromaděný tlak mezi škrtící klapkou a turbodmychadlem vrací zpět přes volně se točící turbínu turbodmychadla, čímž ji zpomaluje. Tím velmi negativně ovlivňuje ložiska turbodmychadla a zkracuje tak jeho životnost.

Blow off ventil také redukuje turbolag. Bez Blow off ventilu snižuje nahromaděný tlak otáčky turbíny turbodmychadla, což znamená, že při následném sešlápnutí plynu potřebuje turbo delší dobu na to, než se opět roztočí na otáčky, při kterých skončilo po vyšlápnutí plynového pedálu.

Existují tři typy Blow off ventilů:

Atmosférický

Atmosférické ventily vypouštějí nahromaděný tlak přímo z potrubí do okolí. Tyto ventily se vyznačují hlasitým syčivým nebo pískavým zvukem.

Recirkulační

Vhání nahromaděný tlak zpět do sacího traktu před vstupem před vstup do turbodmychadla. Tento typ Blow off ventilu je v porovnání s atmosférickým ventilem tišší, proto jej využívají automobily, které musí splňovat různé hlukové nebo emisní normy.

Dual port

Kombinace výše zmíněných ventilů.

Zvuk motoru s a bez Blow off ventilu

Poslechni si, jak zní motor vybavený Blow off ventilem a bez něj. Porovnání začíná na 2:33 na níže zobrazeném videu.