AUTORIDE

AdBlue: Co se stane, když dojde a jak jej doplnit?

AdBlue
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

AdBlue patří k technologiím, které mají snižovat emise oxidu dusíku a jelikož emisní normy jsou stále přísnější, v případě aut vybavených vznětovým motorem se objevují stále častěji. Tuto kapalinu nejčastěji dolévali zejména řidiči nákladních automobilů, ale s příchodem emisní normy Euro 6 jsou touto povinností v některých případech zatěžováni i majitelé osobních aut.

Ve zkratce se totiž emisní norma Euro 6 týká zejména vznětových motorů a podle této normy by měly vznětové motory produkovat o polovinu méně emisí než automobily, které splňují emisní normu Euro 5. Výrobcem tak nezbývá nic jiného, než posouvat technologii a snažit se snížit emise oxidu dusíku na minimum.

Obsah

V případě nákladních automobilů není AdBlue žádnou novinkou ai v případě osobních aut je zde už nějaký ten pátek. Co se ale stane s automobilem v případě nízké hladiny AdBlue?

K čemu vůbec AdBlue slouží a jak funguje?

Systém SCR (tzv. Selective Catalytic Reduction) má za úkol vstřikovat chemickou látku AdBlue (sloučenina močoviny a destilované vody) do výfukového potrubí. Díky chemické reakci AdBlue a výfukových plynů dochází k rozložení AdBlue na amoniak a oxid uhličitý, přičemž amoniak reaguje s NOx a výsledkem je vyloučení neškodného dusíku a vody.

AdBlue tvoří z 32,5 procent močovina, zbývající část tvoří destilovaná voda. Občas se AdBlue zvykne označovat za aditivum, což je však chyba, jelikož nikdy nedochází k míchání s palivem.

Emisní norma Euro 6 však nepřikazuje všem dieselovým vozidlům povinnost AdBlue jako výbavy, kromě toho existují i alternativy, jako například systém Lean NOx Trap (LNT). Jeho obrovskou výhodou je bezúdržbovost, ale na druhou stranu zvyšuje spotřebu paliva.

Co se stane, když AdBlue dojde?

Použití technologie AdBlue je tedy mnohem lepším řešením než systém LNT, zejména tedy z pohledu spotřeby paliva. Jelikož však AdBlue není bezúdržbové řešení, může se stát, že jednoduše dojde. Automobil ti v takovém případě nemusí dovolit nastartovat a tobě tak nezbude nic jiného, než zavolat si odtahovku do servisu.

Dostat se do tohoto stavu je ovšem velmi nepravděpodobné, respektive vyžaduje zanedbávání automobilu. Spotřeba AdBlue se totiž pohybuje v průměru kolem 1 litru na 1000 km. Celkový dojezd se samozřejmě liší od různých značek, velikosti nádrží, ale v každém případě tě o nízkém stavu AdBlue varuje kontrolka.

AdBlue Warning Light
AdBlue Warning Light / © Martin Milo, All rights reserved.

Pokud toto varování odignoruješ a kapalinu AdBlue nedoplníš, riskuješ, že motor nenastartuješ. Nejde přitom o žádné selhání techniky, výrobci aut jsou jednoduše donuceni legislativou zamezit provozu automobilu s vyčerpaným AdBlue. Po dolití AdBlue by si měl opět nastartovat motor bez problémů – tedy pokud je bez jiných technických závad.

Jak doplnit AdBlue?

AdBlue zvládne doplnit téměř každý a není třeba nic rozebírat. Umístění hrdla k AdBlue je nejčastěji vedle nalévacího otvoru pro naftu, přičemž doplnění AdBlue je velmi podobné doplňování paliva. Pokud doplňuješ AdBlue z kanystru, pro jistotu si okolí hrdla obvaž hadrem - platí v případě, že se hrdlo nenachází vedle otvoru paliva. Určitě si touto kapalinou nechceš přelít čalounění kufru.

Při dolévání kapaliny z plnící pistole platí v podstatě totéž, co v případě doplňování z kanystru – pozor je třeba si dát při vyjímání pistole na kapky, které by se mohly dostat ať už na čalounění nebo na tvé boty.

Mnohé servisy doplňují kapalinu AdBlue v rámci pravidelných prohlídek automaticky, jiné zase kontrolují hladinu. Jelikož jak jsem zmiňoval, dojezd se v rámci různých aut liší, neměl by ses na pravidelný interval spoléhat a pokud se kontrolka AdBlue objeví, určitě ji neignorovat.

Shrnutí a závěr

O tom, že kapalina AdBlue dochází, tě informuje kontrolka, a to s dostatečným předstihem, v některých případech dokonce i zvukový signál. Na displeji některých automobilů tě také informuje varovná hláška, a to pravidelně po určité porci najetých kilometrů. Pokud tato upozornění odignoruješ a AdBlue se vyčerpá, motor nenastartuješ.

Doplnění AdBlue není problematické a cena není astronomická, vrásky v čele však může způsobit porucha systému SCR, který se stará o vstřikování AdBlue. Bohužel platí totéž, jako v případě, kdy AdBlue dojde a tedy fakt, že automobil s nefunkčním / vadným systémem SCR ti povolí dojezd maximálně 1000 km a po této vzdálenosti už motor nenastartuješ.