Systém adaptivního podvozku DCC: Jaké jsou jeho výhody?
Systém adaptivního podvozku (DCC - Dynamic Chassis Control) umožňuje nastavit charakteristiku podvozku automobilu podle požadavku řidiče nebo automaticky v závislosti na kvalitě vozovky.
Řídící jednotka na základě informací o poloze kol a náklonu karoserie automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Kromě toho tento systém umožňuje řidiči zvolit požadované nastavení podvozku podle vlastní potřeby, přičemž si může vybrat ze tří různých nastavení a tedy SPORT, COMFORT a NORMAL.
Obsah
Jak funguje systém adaptivního podvozku DCC:
Systém adaptivního podvozku DCC využívá elektricky regulované tlumiče, které umožňují změnu jejich tlumící charakteristiky. Tyto tlumiče jsou řízeny pomocí řídící jednotky, na základě údajů od snímačů zdvihu kol a snímačů zrychlení. Tuhost tlumičů DCC se nastavuje elektromagnetickým ventilem, který řídí průtok oleje a ovlivňuje tak charakteristiku podvozku.
Adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) dokáže automaticky měnit svá nastavení. Systém totiž dokáže bleskově vyhodnotit rázy způsobené odskakujícími koly, kdy dochází k nedostatečnému propružení a automaticky upravit tlumící účinek tak, aby k odskokům kol nedocházelo.
DCC také dokáže upravit charakteristiku tlumičů i v případě prudkého brzdění či během průjezdu nerovnoměrným povrchem, kdy by docházelo k extrémnímu propružení (úderu na doraz tlumičů) a tedy vzniku hluku v kabině.
Nastavení adaptivního podvozku DCC:
Požadované nastavení podvozku si řidič zvolí pouhým stisknutím tlačítka – automobil následně provede potřebné změny v nastavení. Každé z těchto tří nastavení (SPORT, COMFORT, NORMAL) ovlivňuje charakteristiku tlumičů, odezvu posilovače řízení, ale také reakci na sešlápnutí plynového pedálu.
Která auta používají systém DCC?
Systém adaptivního podvozku DCC používají například automobily značky Volkswagen, Seat, Škoda či Audi. Podobný systém, avšak pod jiným označením využívají i jiné automobilky.
Automobilka Ford označuje adaptivní podvozek svých automobilů označením CCD (Continuously Controlled Damping), Opel používá označení AST (Adaptive Stability Technology) a BMW na druhou stranu systém Adaptive Drive, který je ovšem rozšířen o funkci aktivní stabilizace naklánění automobilu.