AUTORIDE

Řízení automobilu: Jeho funkce a možné typy

Vôľa v riadení
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Řízení je velmi složitý, ale nezbytný systém každého automobilu, který nám umožňuje měnit směr podle požadované potřeby. Není to jen volant, který nám dodává kontrolu nad vozidlem. Je to soubor tyčí, čepů a kloubů díky kterým jede vůz přesně tam, kam chceme.

V tomto článku si posvítíme na několik druhů řízení, které se využívají v automobilech a napíšeme si o tom, jak fungují.

Obsah

Řídící mechanismus:

Řízení se skládá z volantu sloupku řízení, hřídele, převodovkou řízení a vychylovacím mechanismem.

Převodovka řízení - jejím úkolem je násobit a provádět otáčivý pohyb volantu na vychylovací mechanismus.

Vychylovací mechanismus - jeho úkolem je přenášet pohyby řízení, které vytváří převodovka řízení na kola automobilu. Vychylovací mechanismus se skládá ze spojovacích tyčí, čepů spojovacích tyčí a její páky.

  • Volant

  • Sloupek řízení

  • Ozubená tyč a pastorek

  • Spojovací tyče

  • Kloub

Typy řízení automobilů:

Podle způsobu ovládání:

  • Přímé - působí jen síla řidiče.

  • S posilovacím zařízením - síla řidiče je doplňována silou posilovače řízení (hydraulického, elektrického, vzduchového...), v dnešní době se nejčastěji využívají elektrické posilovače řízení.

Podle druhu ovládacího prvku:

  • Volantové - ovládané pomocí volantu

  • Řidičkové - ovládané pomocí dvouramenné páky

  • Pákové - ovládané pomocí ruční jednoramenné páky

Podle druhu převodu:

  • šnekové

  • hřebenové

  • maticové

  • maticové kuličkové

1. Šnekové řízení

Tento typ řízení se již v dnešní době nepoužívá. Využíval se zejména v náklaďácích v dobách dávno minulých. Na hřídeli volantu je závit, který otáčí ozubením, čímž posouvá čep nebo kladku, které následně otáčejí pákou řízení.

Výhodou tohoto řízení je možnost ovládat těžká nákladní vozidla, aniž by byla vybavena posilovačem řízení. Naopak nevýhodou tohoto typu řízení je jeho náchylnost k mechanickému opotřebování.

2. Hřebenové řízení

Toto řízení má převod s pastorkem a ozubenou tyčí. Pastorek je umístěn na tyči řízení a je spojen svým ozubením s ozubenou tyčí, které k sobě přitlačuje pružina. Při otáčení volantem posouvá ozubení pastorku ozubenou tyč, která následně otočí kola do požadované polohy pomocí spojovacích tyčí.

Tento typ řízení se u osobních automobilů využívá nejčastěji díky jeho jednoduché konstrukci, jednoduchým opravám, přesnosti a dlouhé životnosti.

3. Maticové řízení

Má převod se šroubem a maticí. Při otáčení volantem posouvá šroub matici, který následně otáčí páku řízení. Maticové řízení se dnes již nepoužívá, zejména kvůli jeho sklonům ke vzniku vůle. Nahradilo jej maticové řízení kuličkové.

4. Maticové řízení kuličkové

Funguje na stejném principu jako předchozí řízení a má i podobnou konstrukci, s tím rozdílem, že ke snížení tření se používá valivé uložení. Mezi maticí a šroubem se nachází nekonečná řada kuliček.

Tento typ řízení se používá dodnes, ale je na ústupu. V moderních vozidlech je maticové kuličkové řízení vždy vybaveno posilovačem řízení.