AUTORIDE

Provoz auta v zimě - 16 mýtů a faktů. Dokážeš je rozlišit?

Auto na sněhu
Zajímavosti
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Jízda v zimním období může mít své kouzlo, ale může s sebou přinášet i mnoho starostí a problémů. Nemluvím ani tak o zledovatělé a zasněžené vozovce, ale o nízkých teplotách, které naše auta zrovna v lásce nemají.

Jak se tedy s nízkými teplotami vypořádat? Kolem této otázky koluje množství mýtů a rad, z nichž je však jen polovina pravdivá. Pojďme se na ně podívat.

Obsah

1. V zimě musíš mít obuté zimní pneumatiky = Mýtus

Toto tvrzení není pravda. Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  • Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

  • Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Letní pneumatiky jsou však účinné jen pokud je teplota vyšší než 7°C, což je v našich podmínkách v zimním období víceméně nereálné.

Určitě je tedy rozumnější vyměnit letní pneumatiky za zimní. Kromě toho, že je jízda v zimě s letními pneumatikami nebezpečná, hrozí ti za ni nejen pokuta, ale také problémy s pojišťovnou v případě nehody.

2. Čím více aditiv do nafty naliji, tím lépe = Mýtus

Toto tvrzení není pravda. Nadměrné přidávání aditiv do nafty může způsobit přesycení nafty aditivy, což zhoršuje jejich vlastnosti a neguje jejich funkci. Tento případ může nastat zejména v tedy, pokud dodatečně přidáváš aditiva do prémiové nafty, která již aditiva obsahuje.

3. Dlouhé startování nemá smysl = Pravda

Pokud motor při startování nenaskočí během prvních 10 až 15 sekund, nemá smysl startovat déle. Startér se v takovém případě výrazně zahřívá a může se poškodit. Kromě toho odebírá startér akumulátoru spoustu energie, kterou potřebují žhavící svíčky.

Ideální je po nepovedeném startu počkat alespoň 30 sekund, dát dostatek času žhavícím svíčkám, aby mohli vytvořit dostatek tepla a zkusit nastartovat znovu. Pokud se ti ovšem motor nepodaří nastartovat ani po několika pokusech, měl bys začít hledat příčinu někde jinde, například zkontrolovat palivový filtr. V opačném případě dosáhneš jen totálního vybití autobaterie.

4. Pokud před odstraněním námrazy z oken nastartuji motor, budu je mít čisté dříve = Mýtus

Okna totiž stihneš od ledu očistit dříve než se motor zahřeje a začne topit. Kromě toho je zahřívání motoru na místě zakázáno, protože škodí životnímu prostředí a je neúčinné. Během klidné jízdy se totiž motor zahřeje mnohem rychleji.

5. Motor má v zimě větší spotřebu = Pravda ale jen částečně

Při nízkých teplotách je třeba do motoru vstřikovat větší množství paliva (obohacovat směs), jinak by nastartování studeného motoru nebylo možné. Se stoupající teplotou motoru se však obohacování směsi snižuje a tím pádem klesá i spotřeba paliva.

Kromě toho při nízkých teplotách také stoupá viskozita motorového oleje, což způsobuje vyšší odpor pro pohyblivé části motoru, čímž samozřejmě stoupá i spotřeba paliva. Další faktory, které zvyšují spotřebu paliva v zimním období jsou například sníh či led na vozovce, zimní pneumatiky, ale také neustále zapnuté topení či vyhřívání oken, volantu a sedadel.

Je však třeba si uvědomit, že v momentě, kdy se motor dostane na svou provozní teplotu, má stejnou momentální spotřebu jako v létě. Za vyšší spotřebou totiž stojí styl jízdy, delší dobu než se motor zahřeje, sníh na vozovce a další výše zmíněné faktory, ale ne samotné působení zimy na zahřátý motor. Motor si totiž bez ohledu na venkovní teplotu musí udržovat svoji stálou pracovní teplotu.

6. Zamrzlý zámek lze otevřít horkým klíčem = Pravda

Obvykle totiž stačí klíč jen mírně nahřát a zámek bez problémů otevřeš. S nahříváním klíče to však nesmíš přehánět, protože některé díly v mechanismu zámku se mohou vlivem velkého výkyvu teploty poškodit.

7. Jízda v lyžařském oblečení je zakázána = Mýtus

Jízda v lyžařském či hrubém zimním oblečení rozhodně zakázána není, je však nebezpečná. Hrubé zimní oblečení totiž omezuje řidiči volnost pohybu a schopnost rychlé reakce, což je rozhodující faktor v krizových situacích. Navíc pokud je oblečení příliš tlusté, bezpečnostní pásy neobepínají tělo tak, jak by měly a tak nedokážou dostatečně ochránit pasažéra v případě nehody.

8. Při nízkých teplotách má akumulátor menší výkon = Pravda

Výkon a kapacita akumulátoru výrazně klesá s klesající teplotou. Již při teplotách mírně pod nulou může mít klasický akumulátor jen polovinu kapacity jako v teplém počasí. Problémy při startování však nemusí být způsobeny jen nižším výkonem akumulátoru, ale i delším odstavením auta, protože akumulátor se při nízkých teplotách rychleji samo vybíjí. Určitě se tedy vyplatí nosit sebou v autě i startovací kabely.

9. Před startem při nízkých teplotách pomůže vypnuté rádio = Pravda

Při velmi nízkých teplotách potřebuje akumulátor téměř celou svoji kapacitu, aby dokázal nastartovat motor. Je tedy lepší před startováním vypnout rádio, topení a všechna zařízení, která by mohla akumulátoru odebírat energii.

10. Zapnu-li topení ihned po nastartování, motor se zahřeje později = Pravda

Brzké zapnutí topení totiž prodlužuje dobu zahřívání motoru. Studený motor spotřebovává výrazně větší množství paliva než zahřátý motor a navíc se kromě vyšší spotřeby zvyšuje i opotřebování pohyblivých komponentů vlivem většího odporu a nedostatečného mazání, a to z důvodu vyšší hustoty motorového oleje v nízkých teplotách. Právě proto se doporučuje zapnout topení až po cca 5 až 10 minutách po nastartování motoru.

11. Nafta při nízké teplotě tvoří vločky = Pravda

V naftě se přibližně při teplotách nižších než -20°C začnou tvořit parafínové krystalky, které ucpávají palivový filtr. Odolnost nafty vůči mrazu tedy vyjadřuje její filtrovatelnost. Zimní nafta, která se na našich pumpách prodává, musí vydržet teploty minimálně -20 °C a prémiové nafty, odolají i teplotám pod -30 °C.

V nekvalitní naftě se však může nacházet i voda, která zamrzne mnohem dříve, proto je zapotřebí, především v zimě tankovat kvalitní naftu od ověřených prodejců. V opačném případě se totiž může stát, že své auto nenastartuješ do té doby, dokud teploty nestoupnou, nebo dokud auto neodtáhneš do garáže či jiného teplého místa.

12. Pokud nenastartuji, můžu klidně auto rozmačkat = Mýtus

Roztlačování auta a puštění spojky se zařazenou dvojkou či trojkou se nedoporučuje. Není to proto, že by si pomocí tohoto způsobu auto nedokázal nastartovat, právě naopak, hrozí však přetržení nebo přeskočení rozvodového řemene/řetězu a střet pístů a ventilů.

Taková oprava by tě vyšla velmi draze a pokud máš starší auto, mohla by přesáhnout i cenu celého automobilu. Roztlačovat auto bych ti tedy opravdu nedoporučoval. Výjimkou však mohou být krizové situace, kdy potřebuješ auto nutně nastartovat.

13. Nahřívání palivového filtru a akumulátoru pomáhá snáze nastartovat = Pravda

Pokud parafínové krystalky ucpou palivový filtr, můžeš se s tímto problémem vypořádat velmi snadno, a to tak, že nahřeješ palivový filtr, což způsobí rozbití nahromaděného parafínu a obnovení průtoku nafty. Palivový filtr můžeš nahřát například horkou vodou nebo fénem.

Co se týče akumulátoru, tak tomu můžeš v mrazech před startováním také pomoci. Pokud si nechal několik dní stát auto v mrazech a nejsi si jistý, jestli bude mít akumulátor dostatek energie na nastartování auta, stačí jej jednoduše nahřát a jeho kapacita může stoupnout i o 30-40%.

Akumulátor můžeš před startováním vymontovat a ponořit po vrchní okraj do teplé vody, aby se sehřál nebo můžeš na akumulátor položit sáček teplé vody či otevřít kapotu a nechat slunce ať akumulátor ohřeje.

14. Okno můžu bezstarostně rozmrazit horkou vodou = Mýtus

Horká voda může způsobit při chladném skle nebezpečné napětí, což by mohlo vést až k jeho prasknutí. Bezpečnou cestou jak rychle rozmrazit sklo je použití k tomu určeného rozmrazovacího prostředku.

15. Auto mohu nastartovat i pokud zmrzne chladicí kapalina = Mýtus

Pokud zamrzne chladicí kapalina, v žádném případě motor nestartuj. Ztuhlá chladící směs by mohla poškodit vodní pumu a další části chladicího systému. Před zimou je tedy velmi důležité zkontrolovat bod mrazu chladicí kapaliny. Pokud je bod mrazu chladicí kapaliny ve tvém motoru alespoň -25°C, neměl by takový problém v našich podmínkách nastat a tak se nemáš čeho obávat.

16. V zimě je lepší mít plnou nádrž = Pravda

Nejčastější příčinou ucpání palivového filtru je voda v naftě nebo jak jsem již zmiňoval v bodě 11 – ucpání filtru krystalky parafínu. Prevencí proti vodě v nádrži je tankovat vždy plnou nádrž, nebo alespoň 3/4 nádrže. V nádrži tak bude minimum vzdušné vlhkosti, která jinak zkondenzuje na vodu.

Natankováním malého množství benzínu můžeš dieselovému autu v zimě také pomoci. Benzín totiž dokáže rozpustit krystalky parafínu v nádrži, které ucpávají palivový filtr. Třeba si však uvědomit, že přidáváním benzínu do nafty snižujeme její mazací schopnost, což může vést k poškození palivového systému. Právě proto je třeba s přiléváním benzinu do nafty krotit a míchat jej maximálně v poměru 1:15 a tedy maximálně 3 litry benzinu na 45 litrů nafty.

Všem těmto problémům se však dokážeš vyhnout, pokud si přípravu auta na zimu nezanedbal a dostatečně ses na ni připravil.