Propouštění do roku 2030 nehrozí: Německý odborový svaz dosáhl dohody s Volkswagenem
Po intenzivních jednáních, která zpočátku vypadala beznadějně, německý odborový svaz IG Metall úspěšně dosáhl dohody s Volkswagenem, která zabrání uzavření jeho závodů, propouštění a snižování platů.
Po více než 70 hodinách diskusí odborový svaz oznámil dohodu, jež podporuje udržitelné investice do budoucnosti automobilového giganta a zajišťuje pracovní jistotu pro zaměstnance a jejich rodiny.
Dohoda zaručuje, že všech deset výrobních závodů Volkswagen v Německu zůstane v provozu, čímž účinně předchází propouštění a snížení platů. Povinné propouštění bylo vyloučeno až do roku 2030.
Podmínky dohody také uvádějí, že Volkswagen zruší více než 35 000 pracovních míst do roku 2030 prostřednictvím předčasných důchodů a odstupného, přičemž se obě strany dohodly na revizi zastaralé mzdové struktury.
Obhajoba práv zaměstnanců a solidarita
V posledních týdnech přibližně 100 000 zaměstnanců Volkswagen protestovalo proti plánu společnosti na snížení mzdy. IG Metall uvedl, že dosažení této dohody by nebylo možné bez masových akcí zaměstnanců, které zastavily drastická úsporná opatření.
Daniela Cavallo, předsedkyně Generálního a místního podnikového výboru Volkswagen, poznamenala: „Žádný závod nebude uzavřen, nikdo nebude propuštěn a naše mzdová dohoda bude zajištěna na dlouhou dobu.“
Cavallo zdůraznila, že i když existují kolektivní ústupky, pokud jde o měsíční mzdy, jsou vyváženy solidaritou ve formě zachování všech výrobních závodů, což zajišťuje budoucnost a novou pracovní jistotu až do konce roku 2030.
Dodala, že jakékoli navrhované změny ve Volkswagenu, které nezohledňují názory zaměstnanců, jsou odsouzeny k neúspěchu.
Budoucí kroky Volkswagenu
Předtím měl Volkswagen v plánu zbavit se tisíců německých pracovníků a poprvé uzavřít závody v zemi, přičemž zamýšlel snížit mzdy o 10 %. Společnost si stanovila cíl ušetřit přibližně 10 miliard eur.
V současnosti zaměstnává Volkswagen v Německu přibližně 120 000 pracovníků. Rodina Porsche-Piëch je většinovým vlastníkem německé mateřské společnosti Porsche SE, která je většinovým akcionářem ve skupině Volkswagen.