Označení pneumatik: Co označují čísla a písmena na boku pneumatiky?

Tire
Pod kapotou
Publikováno  —  Aktualizováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Označení pneumatik může mnohé zmást, protože zorientovat se v různých číslech a písmenech na pneumatice není jednoduché. Tato čísla a písmena poskytují důležité informace o pneumatikách, jako je velikost, specifikace a mnohé další parametry.

Po přečtení tohoto článku už pro tebe nebude žádný problém rozluštit označení na pneumatice.

Obsah

Co znamenají čísla na pneumatikách?

Tire marking

Hlavní označení na pneumatice sestává z řetězce čísel (viz oranžová část řetězce na obrázku) a vypadá takto: 205/65 R15. Tato čísla označují rozměr pneumatik jsou nezbytná při výběru, jelikož rozhodují o tom, zda pneumatika vůbec sedí na tvé auto.

Vhodnou velikost pneumatik najdeš v technickém průkazu. Pojďme tento řetězec čísel rozdělit a vysvětlit jednotlivé části:

  • 205 - Šířka pneumatiky v milimetrech (od jedné bočnice ke druhé)

  • 65 - Boční profil pneumatiky (výška pneumatiky jako procento šířky pneumatiky, tj. výška této pneumatiky je 65% šířky pneumatiky)

  • R - Konstrukce pneumatiky – v tomto případě je „R“ zkráceno z „Radial“ (můžeš se setkat is „B“ pro Bias belt a „D“ pro Diagonal)

  • 15 - Průměr ráfku v palcích

Sekundární označení pneumatiky

Hlavní označení už možná znáš, ale další označení na pneumatice bývají matoucí i pro zkušené motoristy. Podívejme se tedy na sekundární označení z našeho příkladu (viz obrázek, bílý text na pneumatice), které je hned za hlavním označením. Označení je 91V a lze jej rozdělit na číslo a písmeno.

  • 91 - Index nosnosti, v tomto případě je maximální nosnost 615 kg

  • V - Rychlostní index/hodnota, v tomto případě je maximální rychlost 240 km/h (150 mph)

Index nosnosti

Index nosnosti představuje číslo, respektive číselný kód. Tento kód lze přiřadit v tabulce níže k maximálnímu zatížení pneumatiky v kilogramech. Index nosnosti pneumatik pro osobní auta se obvykle pohybuje od 75 do 105, i když u pneumatik pro jiné typy vozidel můžeš narazit na číselný kód, který není zahrnut v této tabulce.

Index nosnosti

kg

Index nosnosti

kg

Index nosnosti

kg

50

190

75

387

100

800

51

195

76

400

101

825

52

200

77

412

102

850

53

206

78

425

103

875

54

212

79

437

104

900

55

218

80

450

105

925

56

224

81

462

106

950

57

230

82

475

107

975

58

238

83

487

108

1000

59

243

84

500

109

1030

60

250

85

515

110

1060

61

257

86

530

111

1090

62

265

87

545

112

1120

63

272

88

560

113

1150

64

280

89

580

114

1180

65

290

90

600

115

1215

66

300

91

615

116

1250

67

307

92

630

117

1285

68

315

93

650

118

1320

69

325

94

670

119

1360

70

335

95

690

120

1400

71

345

96

710

121

1450

72

355

97

730

122

1500

73

365

98

750

123

1550

74

375

99

775

124

1600

Rychlostní index

Rychlostní index je vyjádřen písmenem odpovídajícím maximální rychlosti, kterou pneumatika snese při doporučeném zatížení.

Rychlostní index

Maximální rychlost v km/h

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

VR

210

W

270

(W)

nad 270

Y

300

(Y)

nad 300

ZR

240

Možná se ti zdá divné, že za písmenem „U“ následuje písmeno „H“, ale není to chyba. Na tabulce rychlostních indexů, které začínají písmenem „A“, si můžeš ověřit, že písmeno „H“ se v první části tabulky nenachází.

Další označení pneumatik

Tire marking

Kromě hlavního a vedlejšího označení pneumatik jsou k dispozici různé další symboly. Pneumatika obvykle zobrazuje název výrobce, vzor, kód data výroby, maximální zatížení, teplotní stupeň a další symboly. Může mít také indikátory opotřebení běhounu (TWI), zemi výroby a značku E, pokud pneumatika splňuje bezpečnostní normy EU (Evropské unie).

Kód data výroby (DOT)

Datum výroby pneumatiky je označeno například jako DOT F3OF OBDX 1422. Poslední čtyři číslice lze rozdělit na dvě:

  • 14 - První dvě číslice označují týden výroby pneumatiky v daném roce

  • 22 - Poslední dvě číslice označují rok výroby pneumatiky

Časté označení pneumatik a jejich vysvětlení

  • STEEL - nárazník pneumatiky z ocelových vláken

  • ALL STEEL - kostra i nárazník jsou vyrobeny z ocelových vláken

  • BIAS BELTED - smíšená konstrukce

  • TUBELESS - bezdušová pneumatika

  • TUBETYPE - pneumatika s duší

  • RUN FLAT - pneumatika má zpevněné bočnice

  • M + S - označení všech zimních pneumatik, M - znamená mud (bláto) a S - znamená snow (sníh).

  • A/S - označuje celoroční pneumatiku (All Season)

  • A/T - označuje univerzální pneumatiku pro všechny typy terénu (All Terrain)

  • M/T - označuje pneumatiku vhodnou do bláta (Mud Terrain)

  • XL - označení zesílené pneumatiky

Tabulka pro označení E

Ekonomická komise pro Evropu (ECE) zavedla takzvané označení E, která je povinná na všech pneumatikách prodávaných v Evropě. Na pneumatice toto označení vypadá jako E po kterém následuje číslo, například E2, a toto označení je v kruhu.

Označení

Krajina

Označení

Krajina

E1

Germany

E21

Portugal

E2

France

E22

Russia

E3

Italy

E23

Greece

E4

Netherlands

E24

Ireland

E5

Sweden

E25

Croatia

E6

Belgium

E26

Slovenia

E7

Hungary

E27

Slovakia

E8

Czech Republic

E28

Belarus

E9

Spain

E29

Estonia

E10

Yugoslavia (former)

E31

Bosnia and Herzegovina

E11

United Kingdom

E32

Latvia

E12

Austria

E34

Bulgaria

E13

Luxembourg

E37

Turkey

E14

Switzerland

E40

Macedonia

E16

Norway

E43

Japan

E17

Finland

E45

Australia

E18

Denmark

E46

Ukraine

E19

Romania

E47

South Africa

E20

Poland

E48

New Zealand

Kromě země, která pneumatiku vyrobila a schválila, standardizované označení uvádí různé vlastnosti pneumatik, jako například:

  • Přilnavost ve vlhkých podmínkách

  • Valivý odpor

  • Hluk na cestě

Tyto vlastnosti jsou odstupňovány od písmen A-G, přičemž A reprezentuje nejlepší vlastnosti a G nejhorší.

Závěr

Doufáme, že ti tento článek pomohl pochopit různá označení na pneumatice. Pokud máš pocit, že v tomto článku něco chybí nebo se chceš podělit o svůj názor, napiš nám to do komentáře.