AUTORIDE

Jak opravit poškozený či poškrábaný lak?

Poškodený lak na aute
Návody
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Škrábance a jiná poškození laku vznikají na tvém autě téměř každý den. Důvod jejich vzniku však může mít řadu příčin. Ať už za těmito poškozeními stojí nepřející soused, který neumí parkovat nebo jen odražený kamínek, tyto drobné kosmetické vady dokážou nadělat majiteli auta mnoho vrásek a starostí.

Jelikož však klempířské a lakýrnické práce vyžadují odbornou znalost a dlouholetou praxi, v dnešním článku se věnujeme jen opravám menších poškození laku.

Obsah

Jak postupovat v případě poškozeného laku

K přelakování určité části auta potřebujeme průsvitný lak, základní/podkladovou barvu a identickou barvu laku, protože i nepatrný rozdíl barvy laku je velmi patrný. Odstín barvy, která byla na tvém automobilu použita, udává kód barvy, který najdeš na štítku – ten bývá nejčastěji umístěn na vnitřní části kufru nebo v prostoru pro rezervní kolo.

Pokud už znáš kód barvy laku, nic ti nebrání v tom, aby sis dal tuto barvu laku namíchat ve specializovaném obchodě. Pokud jsi však namíchaný lak nanesl na poškozenou část automobilu a odstín barvy se zcela neshoduje s odstínem barvy na tvém automobilu, může to mít několik příčin.

První možnou příčinou je nesprávné namíchání barvy a tedy pochybení pracovníka, který má na starosti míchání autolaků. Kromě toho to může být způsobeno také změnou původního laku vlivem stárnutí, ultrafialového slunečního záření, extrémních tepelných rozdílů či povětrnostních podmínek.

Svou roli hraje také používání nevhodných prostředků k čištění a ochraně laku. Aby se tedy původní barva laku co nejvíce shodovala s namíchanou barvou laku, měl by si pracovníkům oddělení míchání autolaků přinést kromě kódu barvy i nějakou část karoserie s původním lakem jako dvířka palivové nádrže.

Oprava drobných poškození či škrábanců:

V případě malých škrábanců a poškození od kamínků, které se dostaly jen do krycího laku a nezasáhly plech, stačí k opravě použít retušovací tyčinku nebo brusnou pastu.

Místo, kde se škrábanec nachází, je třeba nejprve odmastit. Po očištění a odmaštění naneseme brusnou pastu na místo, kde se nachází škrábanec a jemnými krouživými pohyby brousíme, dokud škrábanec nezmizí.

Oprava hlubokých poškození či škrábanců:

V tomto případě byl kromě laku zasažen také plech či plast dílu karoserie automobilu. Znamená to tedy, že část laku chybí a plech je na tomto místě nechráněný vůči vnějším vlivům. Pokud již odkrytý plech začal rezavět, je třeba tuto rez odstranit.

K odstranění rzi můžeš použít drátěný kartáč nebo nůž, popřípadě jiný nástroj. Je velmi důležité, aby byla všechna rez odstraněna a aby byl následně poškozený povrch důkladně očištěn, odmaštěn a osušen.

Na odkrytou kovovou plochu naneseme tenkým štětcem trochu základní/podkladové barvy. Jelikož je tento přípravek většinou dostupný pouze ve spreji, nastříkáme jej do víčka a nabereme na štětec potřebné množství.

Po zaschnutí základní barvy opravíme poškozené místo namíchaným lakem pomocí štětce. Aby nám nezačal lak stékat na nepoškozené části, nanášíme jen velmi tenkou vrstvu laku. Nanesený lak necháme pořádně vyschnout. Tento postup opakujeme tak dlouho, dokud je prohlubeň zaplněna a opravené místo je ve stejné rovině s okolním lakem.

Na závěr naneseme dvě vrstvy průsvitného laku, také pomocí štětce. Samozřejmě, výsledek nebude nikdy dokonalý a opravované místo bude i nadále viditelné, ale ne tak moc jako samotný škrábanec. Zároveň však bude poškozené místo chráněno vůči korozi a ostatním vnějším vlivům.

Škrábance na autě a jejich oprava

Takovou opravou laku ušetříš nemalé peníze, protože lakování jediného dílu stojí přibližně 2000 až 3500 korun, avšak namíchání laku a koupě podkladové barvy vychází jen přibližně na 500 korun.

Pokud však chceš mít své auto v dokonalém stavu a nevadí ti ani to, že si budeš muset připlatit, doporučuji ti, abys ho svěřil do rukou zkušeným odborníkům.