Česko má čtyři vodíkové stanice, většina zemí EU ani jednu

Vodíková mobilita, považovaná za jedno z řešení pro snižování emisí v dopravě, je součástí Národního akčního plánu čisté mobility. Podle analýzy webu cistadoprava.cz je v celé EU aktuálně k dispozici 269 veřejných vodíkových čerpacích stanic.

Nejvíce vodíkových stanic se nachází v Německu (113), následovaném Francií (62) a Nizozemskem (49). Tyto tři země tak představují až 83,3 % všech stanic v EU. Naopak v 16 členských státech EU zatím vodíkové stanice zcela chybí.

Vodíková infrastruktura v České republice

Česká republika má čtyři vodíkové stanice, většina zemí EU nemá žádnou

V Česku jsou všechny čtyři vodíkové stanice vybaveny na plnění při tlaku 700 bar. „Webovou aplikaci jsme vyvinuli za účelem systematického monitoringu, analýzy aktuálního stavu a dynamiky rozvoje vodíkové infrastruktury v kontextu dopravního sektoru. Aplikace poskytuje komplexní přehled projektů výstavby plnicích stanic a zařízení pro produkci vodíku, včetně jejich zařazení do jednotlivých fází realizace,“ vysvětluje Bronislav Vahalík, vedoucí Oblasti vodíkových technologií Centra dopravního výzkumu.

Centrum dopravního výzkumu od ledna 2023 realizuje ambiciózní projekt s názvem Národní centrum vodíkové mobility (NAHYC-m), jehož cílem je urychlit využívání vodíku v dopravě v Česku. Vodíková revoluce tak nabírá na obrátkách – Ministerstvo dopravy navíc plánuje do konce března vyhlásit dvě nové výzvy na rozvoj vodíkových čerpacích stanic.

Vodíková mobilita v EU - stále na začátku, ale s potenciálem

„V České republice je aktuálně provozováno 29 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem (FCEV), přičemž nejvíce je zastoupena Toyota Mirai (23 vozidel), následuje Hyundai Nexo (6 vozidel). Z hlediska regionálního rozložení registrací převažuje hlavní město Praha s 21 vozidly, následováno Moravskoslezským krajem se 4 vozidly. Ve Středočeském kraji jsou registrována 2 vozidla, zatímco Karlovarský a Ústecký kraj evidují po jednom vozidle. V roce 2024 nebyla v České republice registrována žádná nová vozidla FCEV, pouze jedno ojeté,“ komentuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Ukazatel poměru počtu FCEV na jednu vodíkovou čerpací stanici (FCEV/H2) ukazuje na úroveň rozvoje vodíkové mobility v Evropě. Průměrně na jednu stanici připadá 21 vodíkových aut, ale rozdíly mezi zeměmi jsou značné. Nejvíce jich má Polsko (67), naopak nejméně Dánsko (6) a Česko (7).

Celkový trend naznačuje, že vodíková mobilita v EU je stále na začátku. Hlavní roli v její adopci sehrávají především Německo, Francie a Nizozemsko. Zůstává však otázkou, jaký potenciál má vodík v porovnání s bateriovými elektromobily.

Pro srovnání – v EU už jezdí více než 6,5 milionu bateriových elektromobilů, které mají k dispozici více než 880 000 veřejných nabíjecích bodů. V Česku je jich téměř 6 400. Vodík tedy má co dohánět, ale infrastruktura se postupně rozrůstá.

Česká republika má čtyři vodíkové stanice, většina zemí EU nemá žádnou