Brzdění motorem, používáš ho a věděl jsi, jak vůbec funguje?

Tachometer
Pod kapotou
Publikováno  —  Aktualizováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Brzdění motorem je styl jízdy, kterým se dá snížit spotřeba paliva, ale i opotřebení brzdových částí automobilu. Existuje velké množství řidičů, kteří se chtějí vozit, za co nejméně, ale místo toho, aby změnili styl své jízdy si koupí auto, které má vynikající papírovou spotřebu.

Tato papírová spotřeba téměř vždy zůstane jen na papíře a od reálné spotřeby se výrazně liší. Existuje několik způsobů, jak snížit spotřebu svého autíčka, jedním z nich je i brzdění motorem.

Obsah

Jak však brzdění motorem funguje?

Brzdit motorem zvládne každý řidič, ať už žena, muž, důchodce, ale mnoho lidí ho stále nevyužívá, protože nevědí, o co jde a neznají jeho výhody. Brzdění motorem je velmi jednoduchá věc, kterou dosáhneme pomocí postupného řazení na nižší převodový stupeň, aniž by si měl sešlápnutý plynový pedál. Automobil tedy začne brzdit silou motoru a ne pomocí brzd.

Mezi výhody, které ti nabídne brzdění motorem patří téměř nulové opotřebení brzdových destiček a kotoučů. Během jízdy z kopce se zařazenou rychlostí a vyšlápnutým plynovým pedálem automobil pomalu zpomaluje, aniž by bylo potřeba šlapat na brzdový pedál.

Díky tomu brzdy nejsou namáhány a tak ti jednotlivé brzdové komponenty vydrží déle a nemusí se měnit tak často. Kontrolka opotřebení brzdových destiček se tak brzy neukáže, pokud jsi je teprve nedávno měnil a brzdění motorem aktivně využíváš.

Princip brzdění motorem se však u vznětového a zážehového motoru odlišuje.

1. Zážehový motor

U zážehového motoru se po vyšlápnutí plynového pedálu zavře škrticí klapka, která zabrání přísunu vzduchu ze sání, což způsobí podtlak, který zpomaluje písty. Kromě toto písty zpomalují i kvůli tomu, že se do spalovacího prostoru nedostává palivo.

2. Vznětový motor

U vznětového motoru dochází pomocí snížení otáček u turbodmychadla po vyšlápnutí plynového pedálu k zvyšování zpětného tlaku ve výfukovém potrubí. Tento zpětný tlak opět zpomaluje písty motoru, což způsobuje zpomalování automobilu.

Brzdění motorem je účinnější u větších motorů s větším počtem válců. Takové motory se při brzdění motorem snaží nasát větší množství vzduchu, čímž vzniká větší podtlak, který výrazněji zpomaluje písty motoru. Brzdná síla motoru je však závislá i na kompresním poměru, čím je vyšší, tím je brzdná síla motoru větší.

Je samozřejmé, že při prudkém klesání nebo rizikových situacích samostatné brzdění motorem nestačí a tak je třeba pomoci autíčku brzdami aby bylo schopno zpomalit / zastavit včas.

Závěr

Navzdory výhodám, které nabízí brzdění motorem, ho mnoho řidičů nevyužívá a raději vyřazují do neutrálu a nechají autíčko "plachtit". Při vyřazení na neutrální převodový stupeň automobil při jízdě z kopce nezpomaluje, ale naopak nabírá rychlost.

Avšak při tomto způsobu se do motoru dostává malé množství paliva aby se předešlo zhasnutí. Koneckonců, styl jízdy je už každého osobní věc, otázkou zůstává, který z těchto způsobů je z efektivnější, což je však také věc hlediska.

Pokud ti angličtina nedělá problém, Jason z Engineering Explained vysvětlil brzdění motorem do detailů i s ukázkou na tabuli: