Zákaz spalovacích motorů neprošel! Kdo zachránil EU před pohromou?

Engine cross-section
Novinky
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

O zákazu spalovacích motorů v podání Evropské Unie od roku 2035 jsi už určitě slyšel a zřejmě si zachytil nedávnou zprávu o tom, že se nakonec nebude jednat. Abychom byli přesnější, zákaz se již nebude týkat prodeje aut vybavených spalovacích motorů, ale paliva.

Donedávna se zákaz spalovacích motorů v rámci EU týkal zákazu samotného spalovacího motoru, ale EU udělala otočku a předefinovala tento cíl na zákaz paliv, která emitují CO2. To znamená, že spalovací motor ani zdaleka nekončí, tedy pokud nebude spalovat palivo emitující CO2.

Obsah

Spalovací motory zdaleka nekončí, ale má to háček

3D model of a working V8 engine. Pistons and other mechanical parts are in motion.

O záchranu spalovacích motorů se postarala koalice Německa, Itálie, Polska a Česka a dalších zemí bývalého východního bloku. Spalovací motory tedy mají zelenou pokud budou spalovat palivo, které je uhlíkově neutrální.

Jde o obrovskou výhru pro mnoho automobilových nadšenců a Evropských výrobců aut, ale zároveň i výhra zdravého rozumu, jelikož zahodit dekády vývoje spalovacího motoru by nebyla rozumná. Z geopolitického hlediska je nezbytné diverzifikovat zdroje a nesázet vše jen na jednu kartu – kterou, jak se donedávna zdálo, byla výhradně elektromobilita.

Prodeje aut se spalovacím motorem byly donedávna nadobro zakázány po roce 2035 kvůli zákonům, které vyžadovaly 100% pokles podílu CO2 emisí z každého nového vozidla. Výjimkou byli jen drobní výrobci automobilů, kteří za rok vyrobili a zaregistrovali maximálně 1000 vozů.

Finální hlasování mělo být jen formalitou, ale díky Německu a Itálii bylo odročeno, nakolik obě země vyžadovaly výjimku pro e-paliva a tzv. . smart paliva.

Německo a další země zachránily spalovací motory

Německo vytvořilo koalici spolu s Itálií a dalšími zeměmi bývalého východního bloku, aby hlasovaly proti zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Volker Wissing, německý ministr dopravy, jakož i další představitelé zúčastněných zemí, byli vůči vyřazení spalovacích motorů skeptičtí.

Současná vláda v Německu měla na toto téma několik konfliktních názorů a politická strana FDP (Free Democratic Party) byla nakloněna tomu, aby se v prodeji spalovacích motorů pokračovalo i po roce 2035, pokud budou jezdit na syntetická paliva nebo e-paliva. Výrobci aut tvrdí, že tato paliva mohou být alternativou k elektromobilům, protože neemitují žádné CO2.

Německé obory se také vyslovily proti zákazu spalovacích motorů. Stovky tisíc pracovních pozic pouze v samotném Německu by byly ohroženy pokud by tento zákaz začal platit. K tomuto se také připojilo Polsko a Itálie.

Co jsou syntetická a E-paliva?

Syntetická paliva jsou vyrobena z obnovitelných zdrojů, například na bázi vodíku a jiných plynů a jsou často označována jako uhlíkově neutrální. Nejde přitom o žádnou převratnou novinku, jde o stoletý vynález. Jsou uhlíkově neutrální, jelikož jsou vyrobeny ze zachycených CO2 emisí - neprodukují tak žádné nové emise.

E-palivo může být natankováno do jakéhokoli stávajícího spalovacího motoru bez dodatečných úprav. Proces výroby E-paliva je poměrně jednoduchý koncept:

  1. Oxid uhličitý je získán z atmosféry nebo zachycen z továren (jako odpadní produkt)
  2. Energie z obnovitelných zdrojů poslouží k vytvoření vodíku z vody pomocí procesu zvaného elektrolýza
  3. Získaný oxid uhličitý se následně zkombinuje s vodíkem pro výrobu methanolového paliva
  4. Na závěr se methanolové palivo přemění (rafinuje) na benzín pomocí procesu MTG - tento proces dokáže vytvořit vysokooktanový benzin z neropných zdrojů, jako například zemní plyn, uhlí či biomasa (podobný proces lze použít i na výrobu syntetické nafty, která by sloužila k pohonu těžkých strojů)

Porsche spolupracuje s Exxon Mobil na testování E-paliva pro motorsport a na výrobu E-paliva investovalo téměř 100 milionů Eur.

Nulové emise stále zůstávají cíl

EU flag

Nový zákaz se tedy nebude týkat spalovacích motorů, ale nulové emise stále zůstávají a budou platné od roku 2035. EU vyžaduje, aby každé nové auto prodané od roku 2035 emitovalo nulové emise a již od roku 2030 musí každé nové auto emitovat o 55% méně CO2 emisí oproti roku 2021. Cílem, jak jej definuje EU, je rapidní dekarbonizace nové generace automobilů v Evropě.

"Tato dohoda otevře nové důležité možnosti pro obyvatele Evropy pro uhlíkově neutrální a zároveň cenově dostupnou osobní dopravu." - říká německý ministr dopravy Volker Wissing

Evropská komise navrhne legální proces jak zakomponovat e-paliva do tohoto cíle do podzimu 2023. V plánu je zakomponovat do nových vozidel se spalovacím motorem funkci, která by zabránila nastartování vozidla v případě, že se v nádrži objeví benzin nebo nafta.

Velká Británie následuje kroky EU

Brexit

Podle tiskové zprávy z deníku Telegraph, britská vláda plánuje následovat kroky EU, respektive výjimky udělené pro syntetická a e-paliva. Automobiloví výrobci však budou muset dokázat, že spalovací motory jezdící na e-paliva jsou opravdu uhlíkově neutrální.