Zákaz spalovacích motorů neprošel! Kdo zachránil EU před pohromou?

O zákazu spalovacích motorů v podání Evropské Unie od roku 2035 jsi už určitě slyšel a zřejmě si zachytil nedávnou zprávu o tom, že se nakonec nebude jednat. Abychom byli přesnější, zákaz se již nebude týkat prodeje aut vybavených spalovacích motorů, ale paliva.
Donedávna se zákaz spalovacích motorů v rámci EU týkal zákazu samotného spalovacího motoru, ale EU udělala otočku a předefinovala tento cíl na zákaz paliv, která emitují CO2. To znamená, že spalovací motor ani zdaleka nekončí, tedy pokud nebude spalovat palivo emitující CO2.
Obsah
- Spalovací motory zdaleka nekončí, ale má to háček
- Německo a další země zachránily spalovací motory
- Co jsou syntetická a E-paliva?
- Nulové emise stále zůstávají cíl
- Velká Británie následuje kroky EU
Spalovací motory zdaleka nekončí, ale má to háček
O záchranu spalovacích motorů se postarala koalice Německa, Itálie, Polska a Česka a dalších zemí bývalého východního bloku. Spalovací motory tedy mají zelenou pokud budou spalovat palivo, které je uhlíkově neutrální.
Jde o obrovskou výhru pro mnoho automobilových nadšenců a Evropských výrobců aut, ale zároveň i výhra zdravého rozumu, jelikož zahodit dekády vývoje spalovacího motoru by nebyla rozumná. Z geopolitického hlediska je nezbytné diverzifikovat zdroje a nesázet vše jen na jednu kartu – kterou, jak se donedávna zdálo, byla výhradně elektromobilita.
Prodeje aut se spalovacím motorem byly donedávna nadobro zakázány po roce 2035 kvůli zákonům, které vyžadovaly 100% pokles podílu CO2 emisí z každého nového vozidla. Výjimkou byli jen drobní výrobci automobilů, kteří za rok vyrobili a zaregistrovali maximálně 1000 vozů.
Finální hlasování mělo být jen formalitou, ale díky Německu a Itálii bylo odročeno, nakolik obě země vyžadovaly výjimku pro e-paliva a tzv. . smart paliva.
Německo a další země zachránily spalovací motory
Německo vytvořilo koalici spolu s Itálií a dalšími zeměmi bývalého východního bloku, aby hlasovaly proti zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Volker Wissing, německý ministr dopravy, jakož i další představitelé zúčastněných zemí, byli vůči vyřazení spalovacích motorů skeptičtí.
Současná vláda v Německu měla na toto téma několik konfliktních názorů a politická strana FDP (Free Democratic Party) byla nakloněna tomu, aby se v prodeji spalovacích motorů pokračovalo i po roce 2035, pokud budou jezdit na syntetická paliva nebo e-paliva. Výrobci aut tvrdí, že tato paliva mohou být alternativou k elektromobilům, protože neemitují žádné CO2.
Německé obory se také vyslovily proti zákazu spalovacích motorů. Stovky tisíc pracovních pozic pouze v samotném Německu by byly ohroženy pokud by tento zákaz začal platit. K tomuto se také připojilo Polsko a Itálie.
Co jsou syntetická a E-paliva?
Syntetická paliva jsou vyrobena z obnovitelných zdrojů, například na bázi vodíku a jiných plynů a jsou často označována jako uhlíkově neutrální. Nejde přitom o žádnou převratnou novinku, jde o stoletý vynález. Jsou uhlíkově neutrální, jelikož jsou vyrobeny ze zachycených CO2 emisí - neprodukují tak žádné nové emise.
E-palivo může být natankováno do jakéhokoli stávajícího spalovacího motoru bez dodatečných úprav. Proces výroby E-paliva je poměrně jednoduchý koncept:
- Oxid uhličitý je získán z atmosféry nebo zachycen z továren (jako odpadní produkt)
- Energie z obnovitelných zdrojů poslouží k vytvoření vodíku z vody pomocí procesu zvaného elektrolýza
- Získaný oxid uhličitý se následně zkombinuje s vodíkem pro výrobu methanolového paliva
- Na závěr se methanolové palivo přemění (rafinuje) na benzín pomocí procesu MTG - tento proces dokáže vytvořit vysokooktanový benzin z neropných zdrojů, jako například zemní plyn, uhlí či biomasa (podobný proces lze použít i na výrobu syntetické nafty, která by sloužila k pohonu těžkých strojů)
Porsche spolupracuje s Exxon Mobil na testování E-paliva pro motorsport a na výrobu E-paliva investovalo téměř 100 milionů Eur.
Nulové emise stále zůstávají cíl

Nový zákaz se tedy nebude týkat spalovacích motorů, ale nulové emise stále zůstávají a budou platné od roku 2035. EU vyžaduje, aby každé nové auto prodané od roku 2035 emitovalo nulové emise a již od roku 2030 musí každé nové auto emitovat o 55% méně CO2 emisí oproti roku 2021. Cílem, jak jej definuje EU, je rapidní dekarbonizace nové generace automobilů v Evropě.
"Tato dohoda otevře nové důležité možnosti pro obyvatele Evropy pro uhlíkově neutrální a zároveň cenově dostupnou osobní dopravu." - říká německý ministr dopravy Volker Wissing
Evropská komise navrhne legální proces jak zakomponovat e-paliva do tohoto cíle do podzimu 2023. V plánu je zakomponovat do nových vozidel se spalovacím motorem funkci, která by zabránila nastartování vozidla v případě, že se v nádrži objeví benzin nebo nafta.
Velká Británie následuje kroky EU

Podle tiskové zprávy z deníku Telegraph, britská vláda plánuje následovat kroky EU, respektive výjimky udělené pro syntetická a e-paliva. Automobiloví výrobci však budou muset dokázat, že spalovací motory jezdící na e-paliva jsou opravdu uhlíkově neutrální.