Prodej elektrických aut v roce 2024 v Německu zaznamenal drastický pokles
Prodeje nových elektrických vozidel v Německu v roce 2024 se výrazně propadly, jak ukazují oficiální údaje zveřejněné v pondělí. Tento pokles souvisí s pomalým přechodem na bateriová vozidla a prohlubuje potíže německého automobilového průmyslu.
V minulém roce bylo v Německu registrováno pouze 380 609 elektrických vozidel, což představuje pokles o 27,4 procenta v porovnání s předchozím rokem, uvedla spolková dopravní autorita KBA. Zájem o bateriová vozidla oslabil v důsledku hospodářských problémů a zrušení klíčových dotací.
Analytik z EY Constantin Gall označil tento pokles za „ztracený rok pro elektromobilitu“. Vysoké ceny nových modelů a nedostatečná nabíjecí infrastruktura odrazují potenciální zájemce. Podle jeho slov jsou potřebné „silné impulzy“ k oživení trhu s elektrickými vozidly.
Celkový pokles na německém automobilovém trhu
Pokles prodeje elektrických vozidel přispěl k celkovému snížení prodeje automobilů v Německu. V roce 2024 bylo prodáno přibližně 2,8 milionu nových osobních aut, což představuje pokles o 1 procento v porovnání s rokem 2023.
Volkswagen, největší výrobce automobilů v Evropě, oznámil na konci loňského roku dohodu s odbory o snížení výroby v Německu o přibližně 730 000 kusů a o zrušení 35 000 pracovních míst.
Trh s elektrickými vozidly a konkurence
I když čínští výrobci jako BYD a XPeng zvyšují svůj podíl na trhu, v Německu se zatím výrazně neprosadili. Společně prodali přibližně 25 000 vozidel.
Podíl Tesly na německém trhu klesl ze 2,2 procenta na 1,3 procenta, když americký výrobce prodal pouze 38 000 vozidel. Elektrická auta tvořila v roce 2024 pouze 13,5 procenta z celkového prodeje, což je pokles z 18,4 procenta v předchozím roce.
Hybridní vozidla a budoucnost trhu
Na druhé straně prodeje hybridních vozidel vzrostly o 12,7 procenta na téměř 950 000 aut. Spotřebitelé se tímto způsobem snaží snížit riziko plynoucí z plně elektrických vozidel.
Německý kancléř Olaf Scholz vyzval k zavedení nového podpůrného programu na evropské úrovni, zatímco opozice požaduje větší podporu pro automobilky.
Gall dodává, že snížení cen ze strany výrobců by mohlo podpořit prodej elektrických vozidel v souvislosti s přísnými cíli Evropské unie v oblasti emisí, které začnou platit v roce 2025.