Politici požadují „naléhavé“ kroky, jelikož automobilky EU zaostávají v přechodu na elektromobilitu
Tento týden se zvýšil tlak ze strany pravicových politických stran a automobilového průmyslu, které požadují, aby EU zmírnila regulace zaměřené na snížení emisí a podpořila přechod na elektrická vozidla.
Evropská komise musí jednat „co nejdříve“, jelikož automobilový sektor čelí obrovským pokutám v souvislosti s blížícím se termínem na snížení průměrných emisí aut a dodávek, zopakovala dnes středopravicová Evropská lidová strana (EPP).
Striktnější normy pro emise CO2, které byly dohodnuty v roce 2019, nabudou účinnosti příští rok, ale automobilky obviňují slabý prodej elektrických vozidel za jejich neschopnost dodržet nové limity, které se sníží z 115,1 gramů na 93,6 g na kilometr.
S argumentem, že trh s elektrickými auty se „nevyvíjí podle očekávání“, EPP zopakovala varování automobilků, že zápasící průmysl nyní čelí hrozbě miliardových pokut.
Balíček dočasných opatření
Balíček „dočasných úlev“ by mohl zahrnovat umožnění výrobcům „bankovat“ část svých prodejů, které by se mohly započítat později, když prodej elektrických vozidel vzroste.
EPP také navrhuje, aby se dodržování norem vypočítávalo na základě tříletého průměru místo jednoho roku a aby se pokuty vztahovaly na vozidla skutečně vyrobená, a nikoli jen prodaná a registrovaná. Tím by například automobilky mohly zvýšit výrobu menších a dostupnějších elektromobilů.
Konec éry spalovacích motorů
Největší skupina v Evropském parlamentu také požaduje „korekci“ emisního limitu výfukových plynů platného od roku 2035, který de facto zakazuje prodej nových benzinových a naftových modelů.
„Evropská komise musí urychleně předložit revizi [nařízení], která opět zavádí technologickou neutralitu a uznává roli všech technologií při dosahování snížení CO2,“ uvádí se v šestistránkovém pozičním dokumentu EPP.
Německý poslanec Jens Gieseke v rozhovoru s novináři v Bruselu přiznal „velmi kontroverzní“ povahu otázky spalovacích motorů, nicméně postoj jeho skupiny je jasný.