Od nového roku pouze elektrická taxi. Vídeňské taxislužby protestují proti nové vyhlášce
Vídeň plánuje od ledna povolit registraci pouze elektrických vozidel jako taxi, a to navzdory masovému odporu samotných řidičů taxi. Toto rozhodnutí vyvolává nespokojenost dokonce i mezi členy vlastní strany.
Na první pohled se zdá, že vše jde podle plánu. Větší taxislužby už roky přecházejí na ekologičtější vozové parky. Po vídeňských ulicích čím dál častěji jezdí tiché elektromobily místo hlučných spalovacích motorů.
Realita je však jiná. Z 8200 taxi ve Vídni je plně elektrických pouze 220. Většina „zelených“ vozidel jsou hybridy, kterých je až 5500. I když jsou tato vozidla šetrnější k životnímu prostředí než dieselové a benzinové motory, úplná dekarbonizace vozového parku je stále nedosažitelná.
Přesně to je však cíl, který městská vláda zakotvila ve vyhlášce. Od ledna 2025 budou moci být nově registrována pouze taxi, která jsou lokálně bezemisní. Hybridy a spalovací vozidla tak budou postupně nahrazena elektromobily.
Tento plán však vyvolává stále hlasitější kritiku. Nespokojeni nejsou jen taxikáři, ale také představitelé Vídeňské hospodářské komory, Vídeňské lidové strany a dokonce i některé organizace v rámci SPÖ.
„Nucené opatření“
Katarina Pokorny, předsedkyně odboru dopravy a přepravy v Sociálnědemokratickém hospodářském svazu Vídně (SVW), označila toto opatření za „nucené“. Na pondělní tiskové konferenci zdůraznila, že přechod na elektromobilitu je sice důležitý, ale aktuální časový plán je pro menší taxikáře nerealistický.
„Největší překážkou je nabíjení,“ uvedla a poukázala na nedostatek transparentnosti cen, málo rychlonabíjecích stanic a omezené veřejné nabíjecí body, které si taxikáři navíc musí dělit se soukromými vozidly.
Někteří taxikáři se proto snaží vyhlášku obcházet. Budují vozové parky se spalovacími a hybridními vozidly, které nejprve registrují pouze na jeden den a následně je zruší. Tyto vozidla pak mohou být v roce 2025 znovu zařazena do flotily, protože se na ně vyhláška nevztahuje, pokud už byla jednou registrována.
Kritika nedostatečné infrastruktury
Marko Fischer (SPÖ), předseda SVW Vídeň a zároveň obchodník s automobily, považuje obavy taxikářů za oprávněné. Podle něj je ve Vídni jen 2800 nabíjecích bodů, z nichž veřejných je pouze 1000. Rychlonabíjecích stanic je jen 250.
„A to při 26 tisících elektrických vozidel ve městě,“ upozornil Fischer. Bez dostatečné infrastruktury považuje toto opatření za „nedotažený experiment na úkor podnikatelů“.
Jediným světlým bodem v celém procesu je pilotní projekt start-upu Easelink, který na některých stanovištích testuje bezdrátové nabíjecí plochy pro taxi. I přesto však síť nabíjecích bodů na pokrytí potřeb taxikářů stále nestačí.
Apel na změnu
Před pěti týdny Fischer předložil návrh na šestiletý postupný plán. Podle něj by od roku 2025 mohly být registrovány pouze taxi s emisemi do 120 gramů CO₂ na kilometr, přičemž by se tato hranice každý rok snižovala. Plán počítá s úplným přechodem na bezemisní taxi až v roce 2030.
Tento návrh by však znamenal, že spalovací a hybridní vozidla by mohla být registrována ještě několik let. Fischer argumentuje, že takové kompromisy jsou potřebné, aby se podnikatelům dalo více času na přizpůsobení.
V kanceláři městského radního pro finance Petra Hankeho však Fischerovy návrhy nenašli pochopení. V odpovědi pro deník Der Standard úředníci zdůraznili, že síť nabíjecích bodů se neustále rozšiřuje a že taxikáři musí na infrastruktuře spolupracovat s veřejným sektorem. Jako úspěšný příklad uvedli Londýn, kde se už sedm let nové spalovací taxi neregistrují a polovina vozového parku je bezemisní.
Fischer však tvrdí, že o změně vyhlášky se snaží už od svého nástupu před rokem a že nyní nevidí jinou možnost než vystoupit veřejně. Kritici však spekulují, že jeho postoj může souviset s blížícími se volbami do hospodářské komory v roce 2025, kde Fischer zastává funkci viceprezidenta.