AUTORIDE | Web o autech od autíčkářů

Nový ředitel Toyoty považuje vodíkový pohon za nejvyšší prioritu

Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

V současnosti se drtivá většina výrobců automobilů domnívá, že auta se musí postupem času definitivně vzdát spalovacího motoru a jet cestou elektromobility. Toyota má ovšem na toto téma jiný názor, respektive podle Toyoty existují i jiné alternativy.

Udržitelnost z hlediska spalování obnovitelných zdrojů, pro kterou mnohé automobilky investují peníze do elektromobility, nemusí podle Toyoty spočívat nutně ve výrobě elektromobilů.

Obsah

Podle údajů agentury EEA (Evropská agentura pro životní prostředí) shromážděných za 19 let se emise CO2 z osobních automobilů v EU po roce 2000 zvýšily, přestože se motory v průběhu let staly efektivnější. Ano, letadla a lodě jsou také součástí problému, ale o tom, proč se v první řadě řeší automobily už mají mnoho utvořený názor.

Je elektromobil správné řešení?

Je tedy elektromobil jediným možným řešením? Toyota toto přesvědčení nesdílí a její nový generální ředitel Koji Sato se chystá upřednostnit auta na vodíkový pohon. Výrobci automobilů se obecně stále snaží zjistit, jak přesně proběhne přechod od spalovacího motoru, aniž by to poškodilo jejich prodejní čísla.

Výroba elektromobilů a zejména baterií vyžaduje mnoho zdrojů a boj o zabezpečení kritických nerostných surovin potřebných k jejich výrobě je pro velké světové mocnosti stále větším problémem. Zjednodušeně řečeno, Číně se podařilo udržet si náskok, protože se stala zemí s největším počtem zařízení pro výrobu baterií. Mají také mnoho zdrojů a kratší dodavatelský řetězec.

Evropa usnula a přechod tak může být chaotický

Zatímco USA postupovaly ve výrobě elektromobilů a Čína investovala do infrastruktury pro výrobu baterií a do svých vlastních značek, Evropa tak trochu usnula. Automobilový sektor starého kontinentu se tak ocitl mezi dvojicí gigantů a zatím se stále snaží dohnat svoji rostoucí konkurenci.

Japonsko si však prochází podobným obdobím jako Evropa. Jeho automobilky bojují s přechodem na elektromobility a některé z nich dokonce veřejně řekly, že zbavení se spalovacího motoru je nesprávný postup. Jelikož však vlády nemají tendenci řídit se odborným konsensem (odborným se v tomto případě myslí několik různých odborníků, ne jen ta část, která vyhovuje vládě), většina z rozvinutých zemí rozhodla o datu, kdy bude spalování fosilních paliv pro osobní přepravu nezákonné.

Dokáže však Toyota se pod novým vedením či třeba Austrálie přesvědčit Evropu o tom, že zelený vodík je také jedna z alternativ pro zelenou mobilitu? Generální ředitel společnosti Koji Sato říká, že chce, aby Toyota považovala auta na vodíkový pohon za nejvyšší prioritu. Zároveň slibuje, že elektromobily zůstanou jednou z oblastí, na kterou se budou i nadále zaměřovat.

Tvrdohlavost Toyoty nevzdat se spalovacího motoru a její cesta za vodíkovým pohonem však má smysl iz geopolitického hlediska. Evropa se v současnosti chce "vrátit do hry", ale jít ve šlépějích Tesly je už nereálné.

Aliance mezi Evropou, Austrálií a Japonskem?

Austrálie, jak již bylo řečeno, chce také zavést zelený vodík, i když jeho výroba ve větším množství může vyžadovat spoustu vody a elektřiny. Aby výroba vodíku zůstala zelená, energie na výrobu musí pocházet z obnovitelných zdrojů. V podstatě to však platí i pro výrobu elektrické energie pro elektromobily. V současnosti to však zdaleka neplatí, ať už pro energii pro výrobu vodíku, tak pro výrobu elektrické energie pro pohon elektromobilů.

Pomyslná aliance zeleného vodíku mezi Evropou, Japonskem a Austrálií však může být to, co svět potřebuje jako protiváhu vůči USA a Číně, které si jdou svojí vlastní cestou. Vytvoření alternativy k elektromobilům by také mohlo vést k větší konkurenci mezi značkami a tím i lepší technologii a spokojenější zákazníky.

Toyota však v současnosti musí spolupracovat s některými etablovanými Evropskými značkami automobilů, jako je BMW (které nedávno vydalo svoji první řadu iX5 s vodíkovým pohonem), aby se jí podařila alespoň nějaká forma úspěchu. Uvidíme, co nám budoucnost přinese, ale Toyota je zatím na dobré cestě.