Největší trh s elektromobily se stává Velkou Británií: Díky obrovským slevám
Velká Británie dosáhla rekordního prodeje elektrických vozidel (EV) v roce 2024, i když tento pokrok přišel na úkor vysokých slev od výrobců. Spojené království se nyní pyšní titulem vedoucího trhu s elektrickými vozidly v Evropě, přičemž nárůst prodeje byl způsoben přísnějšími legislativními normami o nulových emisích.
Podle Společnosti výrobců a obchodníků s motorovými vozidly (SMMT) se ve Velké Británii v roce 2024 prodalo přibližně 381 970 bateriových elektrických vozidel (BEV), což představuje nárůst o 21,4 % oproti předchozímu roku. Prodej hybridních elektrických vozidel vzrostl o 9,6 % na 261 398 kusů, zatímco prodej plug-in hybridních vozidel stoupl o 18,3 % na 167 178 kusů.
Navzdory nárůstu prodeje elektrických vozidel ve Spojeném království v porovnání s rokem 2023, BEV představovaly pouze 19,6 % trhu osobních vozidel minulý rok, přičemž vláda si stanovila cíl 22 %. Hlavním faktorem, který ovlivnil vyšší prodeje EV, byly zvýšené slevy poskytované výrobci poté, co britská vláda zavedla přísnější předpisy a cíle pro prodeje EV.
Přísnější předpisy zvyšují prodeje
Mandát pro vozidla s nulovými emisemi (ZEV), který vstoupil v platnost v lednu 2024, požadoval, aby 22 % všech nových prodejů automobilů v roce 2024 představovala elektrická vozidla.
Vláda také zavedla vysoké pokuty ve výši 15 000 liber za každé vozidlo s vnitřním spalovacím motorem (ICE) prodané nad určitou hranicí. Tento mandát se vztahoval také na hybridní vozidla, přičemž se očekávalo, že cíl vzroste na 28 % v roce 2025.
Mandát přinutil některé výrobce automobilů oznámit značné slevy na splnění prodejních cílů. Obavy však rostou ohledně udržitelnosti takových praktik slev v dlouhodobém horizontu.
Britská vláda oznámila plány zakázat prodej dieselových a benzínových vozidel do roku 2030, čímž se posunula od původně očekávaného termínu 2035, i když některá hybridní vozidla mohou být stále povolena až do roku 2035.
Obavy o budoucí udržitelnost
V roce 2024 se ve Velké Británii prodalo o něco více elektrických vozidel než v Německu, které čelilo změnám v dotacích a strategickým zpožděním, jež výrazně ovlivnily jeho prodeje.
Výrobci automobilů investovali tento rok přibližně 4,5 miliardy liber do slev, což se rovná téměř 12 000 librám z ceny každého elektrického vozidla, podle SMMT.
Hlavní výrobci automobilů, včetně BMW, Mercedes-Benz, Honda, Stellantis, Ford a Jaguar Land Rover, vyjádřili obavy o dlouhodobou udržitelnost těchto úrovní slev.
Existují obavy, že pokračující slevy mohou vést k uzavírání továren, propouštění nebo škrcení nákladů. Kromě toho většina nárůstu prodeje EV pochází především z flotil a firemních prodejů, zatímco poptávka ze strany jednotlivých spotřebitelů zůstává slabá.
V otevřeném dopise britskému ministrovi financí v říjnu 2024 požadovala SMMT spolu s 12 automobilovými výrobci větší spotřebitelské stimuly na nákup elektrických vozidel. V dopise se uvádí: "Jako největší sektor produkující emise uhlíku je dekarbonizace silniční dopravy zásadní. Mandáty nevytvářejí trhy."
Postřehy z odvětví
Mike Hawes, generální ředitel SMMT, na stránkách asociace poznamenal: "Rekordní rok pro registraci EV podtrhuje neochvějné úsilí výrobců vozidel o dekarbonizovaný trh s novými automobily."
Poukázal na potřebu okamžitých výsledků z regulačních revizí a značné podpory spotřebitelů, která by chránila investice v automobilovém průmyslu, pracovní místa a hospodářský růst, zatímco se dosahují společné ambice nulových emisí.