Evropská komise plánuje zlepšit recyklaci vozidel

Každoročně se v EU na vrakoviska dostává více než šest milionů automobilů. Tento stav by se však mohl brzy změnit. Evropská komise navrhuje zlepšení recyklace vysloužilých vozidel s cílem zvýšit jejich ekologickou udržitelnost.

Ministři životního prostředí EU se na setkání v Bruselu zabývají otázkou, jak navrhovat vozidla šetrněji k přírodním zdrojům a efektivněji je využívat na konci jejich životního cyklu.

Hlavními tématy diskuse jsou nové požadavky na konstrukci vozidel, které se soustředí na jejich opětovnou použitelnost a recyklovatelnost. Automobily by měly být navrženy tak, aby se jejich díly daly snadno odstranit a vyměnit.

Pokračující diskuse

Na jednáních o nových požadavcích se očekává, že členské státy EU dospějí k společné pozici v následujících měsících. Následně bude nutné dosáhnout shody s Evropským parlamentem, než nová pravidla nabudou účinnosti.

Ambice v oblasti recyklace

Ministryně životního prostředí Spolkového ministerstva, Steffi Lemke, uvedla: „Oběhová ekonomika je i pro automobilový průmysl klíčovým faktorem pro zvýšení konkurenceschopnosti a odolnosti vůči krizím.” Zároveň prosazuje minimální podíl recyklovaných plastů ve výrobě automobilů, přičemž plastové materiály hrají zásadní roli.

Kritika návrhu

Německá agentura na ochranu životního prostředí (Deutsche Umwelthilfe, DUH) kritizuje návrh jako nedostatečný. Výkonná ředitelka Barbara Metz zdůraznila potřebu závazných předpisů, které by minimalizovaly využívání zdrojů a podporovaly oběhový systém. „Ve návrhu však chybí opatření proti rostoucímu trendu směřujícímu k čím dál větším vozidlům,” dodala.

Spotřeba zdrojů v automobilovém průmyslu

Automobilový průmysl patří mezi nejvíce zdrojově náročná odvětví. Podle údajů Evropské komise automobilky uplatňují 19 % poptávky EU po oceli a 10 % celkové spotřeby plastů. V souvislosti se zvýšenou integrací elektroniky do vozidel se očekává i nárůst poptávky po mědi a dalších surovinách.

VDA vyjadřuje podporu návrhu

Svaz automobilového průmyslu (Verband der Automobilindustrie, VDA) přivítal návrh Evropské komise, ale zároveň vyjádřil potřebu přizpůsobit požadavky na recyklované plasty technické proveditelnosti. „Požadavky na povinné odstranění dílů musí být technicky proveditelné, přiměřené a proporcionální,” konstatoval mluvčí VDA.